دیجیتال مارکتینگ و ابزار های پرکاربرد آن

کسب و کارهایی که از روش های مدرن و بروز برای معرفی خود استفاده می کنند رو به افزایش بوده و امروزه افراد به جای آنکه به دنبال تبلیغات آفلاین بروند سعی می کنند از اینترنت و تمام ابزارهایی که بر این بستر کار می کنند استفاده کرده و خود و محصول خود را معرفی کنند. به روشی که در آن کسب و کارها و مشاغل مختلف با استفاده و کمک اینترنت به معرفی خود می پردازند دیجیتال مارکتینگ گفته می شود.

البته فعالیت در این حوزه به تجربه خاص خود نیاز داشته و باید ابزارهایی در اختیار داشت. با توجه به نوع کسب و کار باید یکی از روش ها انتخاب شده و در آن پیشرفت کرد تا بتوان به نتیجه دلخواه دست پیدا کرد.

امروز و در این متن ما قصد داریم در مورد کانال و یا ابزارهایی که دیجیتال مارکتینگ می تواند از آنها استفاده کند صحبت کنیم. اگر شما نیز صاحب یک کسب و کار هستید و قصد دارید به تازگی وارد دنیای بازاریابی دیجیتال شوید توصیه می کنیم این متن را مطالعه  کنید و با کانال هایی که در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد آشنا شوید. این آشنایی می تواند کمک خوبی برای ادامه فعالیت های شما به شمار رود. در ادامه با هلپ مارکتینگ همراه باشید.

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو

اگر مالک یک سایت هستید و قصد دارید محصول و یا کسب و کار خود را به این شکل به بقیه معرفی کنید حتما با سئو آشنایی دارید. سئو به کلیه اقداماتی گفته می شود که برای افزایش رتبه و سایت انجام می گیرد.  این افزایش رتبه می تواند باعث افزایش بازدیدکنندگان از سایت شما شود و در نتیجه می توان بدین شکل امیدوار بود که افراد زیادی با محصول آشنا شده و برای خرید آن اشتیاق پیدا کنند.

ابزار سئو

از آنجایی که اغلب ایرانی ها برای خرید کالاهای مختلف به سراغ گوگل می روند در نتیجه سئو و بالا بردن رتبه و بهبود وضعیت سایت از نظر گوگل می تواند تاثیر خوبی بر روی افزایش درآمد و سوددهی داشته باشد.

در سئو نیز موارد مختلفی مورد توجه قرار داده می شود که از آن جمله می توان به سئوی داخلی، سئوی خارجی و سئوی تکنیکال اشاره کرد. هر سه این موارد در کنار هم می توانند باعث بهبود وضعیت سایت و افزایش رتبه شوند و تنها پرداختن به یک جنبه نمی تواند شما را به هدف خود از تاسیس سایت برساند.

تبلیغات کلیکی

یکی دیگر از کانال های که در دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می گیرد تبلیغات کلیکی است. در این روش متقاضی برای هر کلیکی که بر روی سایت وی انجام می شود باید هزینه ای پرداخت کند. این هزینه زیاد نیست اما این امکان را برای فرد فراهم می کند تا بتواند مشتریان هدفمند که به دنبال دریافت کالا یا خدمت مورد نظر هستند را جذب کند.

در حال حاضر برخی از بسترهایی که این نوع تبلیغات را در اختیار قرار می دهند google ads  و Facebook هستند و از آنجایی که این دو بستر مخاطبان زیادی دارند این روش تبلیغی قادر است تاثیر خوبی برای معرفی و پیدا کردن مشتریان بالقوه داشته باشد.

تبلیغات کلیکی

بازاریابی محتوا

یکی دیگر از کانال های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوایی است. این روش نیز بسیار کم هزینه بوده و در عین حال نیز بسیار پر بازده ظاهر شده و در آن می توان از انواع مختلف محتوا مانند متن، صوت، تصویر و یا ویدئو استفاده کرد.

فعلا بازاریابی محتوا در سایت ها مشاهده می شود. و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. این روش یکی از کانال های دیجیتال مارکتینگ است .که می تواند با کمک سئو و بازخورد در شبکه های اجتماعی تاثیرات مناسبی و قابل قبولی بر روی یک کسب و کار از خود بر جای بگذارد.

نکته مهمی که در مورد بازاریابی محتوا باید مورد توجه قرار داده شود .نوع محتوایی است که شما انتخاب می کنید. شما باید با توجه جنس کسب و کار خود برای تولید محتوا اقدام کنید. مثلا اگر کسب و کار شما به گونه ای است که اغلب مشتریان به دنبال دیدن ویدئو هستند. اگر به سراغ آماده کردن محتواهای متنی بروید .تنها خودتان به دست خودتان باعث دریافت بازخوردهای نامناسب خواهید شد. و به هیچ نتیجه مثبتی دست پیدا نخواهید کرد.

پس اول جنس کسب و کار خود را مشخص کنید .و سپس نوع محتوایی که مخاطب آن را می پسندد را نیز معین کنید. و در نهایت به سراغ تولید محتواهایی ارزشمند و با کیفیت بروید.

ابزار دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی از طریق ایمیل

یکی دیگر از کانال هایی که دیجیتال مارکتینگ از آن استفاده می کند. بازاریابی از طریق ایمیل است. برخی ممکن است تصور کنند که با آمدن شبکه های احتتماعی ایمیل ها بازار خود را از دست داده اند .و نمی توان بر روی پیدا کردن بازار از این طریق حساب باز کرد.

بله درست است که شبکه های اجتماعی با اقبال بسیار خوبی مواجه شده اند. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت .این است که هنوز هم در برخی موارد تاثیری که این روش بازاریابی می تواند داشته باشد شبکه های اجتماعی ندارند.

این روش یکی از قدیمی ترین روش های بازاریابی آنلاین است. و می توان به کمک آن مشتریان هدف را تنها با فرستادن یک ایمیل که حاوی صوت، محتوا و یا غیره است شناسایی کرد. و محصول و یا خدمت مورد نظر را به آنها معرفی نمود.

برخی افرادی که در این حوزه بسیار حرفه ای ظاهر می شوند. ابتدا سعی می کنند از طریق سایر کانال های بازاریابی دیجیتال مشتریان خود را شناسایی کنند. و سپس با ارسال ایمیل به آنها اطلاعات بیشتری را در اختیارشان قرار می دهند. و پیام های تبلیغاتی خود را در ایمیل ها عنوان می کنند.

ابزار ایمیل مارکتینگ

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

فعالیت در شبکه های اجتماعی یکی از کانال های بازاریابی دیجیتال است. که در آن می توان با تعداد زیادی از مشتریان هدف رو به رو شد. تنها کافی است در این فضا حضور موثر و پر رنگی داشت .و با انتشار پست هایی که مفید و آموزنده هستند .شرایط را برای جذب مشتریان و تبلیغات فراهم کرد.

امروزه با گسترده تر شدن خطوط اینترنت حضور افراد در شبکه های اجتماعی رو به افزایش بوده. و افراد زیادی هر روزه به این فضا روی می آورند. بالا بودن درصد افرادی که در این فضا در حال فعالیت هستند. فرصت خوبی را برای داشتن یک تبلیغات موثر فراهم می کند. برای مثال برگزاری کمپین های تبلیغاتی در اینستاگرام و فیسبوک شرایط بسیار خوبی برای معرفی برند در اختیار کسب و کارها قرار می دهد. و بسیاری از کسب و کار ها از این بستر استفاده کرده. و به صورت مستقیم محصولات خود را به فروش می رسانند.

در شبکه های اجتماعی می توان به راحتی مشتریان را از محصول و مزیت های آن آگاه کرد. و سپس آنها را برای خرید ترغیب کرد. و در نهایت نیز مخاطبان را به مشتریان وفادار تبدیل نمود.

از آنجایی که امروزه دسترسی به شبکه های اجتماعی کار بسیار راحتی بوده. و ایرانیان زیادی نیز در این فضا حضور دارند. در نتیجه شبکه های اجتماعی می تواند. یک فرصت بی نظیر برای فعالیت و معرفی کالا باشد.

ابزار دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی جذبی

یکی از کانال های بازاریابی دیجیتال که قادر است به صورت غیر مستقیم به جذب مخاطبان و مشتریان بپردازد بازاریابی جذبی است. در این روش شما به صورت غیر مستقیم به معرفی یک برند و تاثیرات آن برای روی حل مشکل پرداخته. و بدین شکل به مشتری فرصت می دهید تا با برند شما ارتباط برقرار کرده و در صورت بروز مشکل به سراغ محصول و یا خدمات ارائه شده توسط مجموعه شما بیاید.

این کانال بازاریابی دیجیتال یک بازاریابی جاذبه ای و یا درونگراست و به صورت غیر مستقیم فعالیت می کند. در این روش کسب و کارها می توانند با مشتریان خود تعامل دو طرفه ای برقرار کنند و به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کنند. برای مثال انتشار دادن محتواهایی که به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار داده می شود در زمره این نوع روش بازاریابی قرار می گیرد.

بازاریابی از طریق ویدئو

یکی از کانال هایی که از جمله نوین ترین و جدیدترین روش های بازاریابی دیجیتال به شمار می رود. تهیه کردن ویدئوهایی است که به معرفی کسب و کار می پردازد. بسترهایی مانند اینستاگرام، فیس بوک و یوتیوب .از جمله فضاهایی هستند که به کاربران اجازه می دهند تا ویدئوهایشان را به اشتراک بگذارند. و از این طریق به معرفی محصول و یا خدمت خود بپردازند.

از آنجایی که برخی از مخاطبان شما ممکن است. حوصله مطالعه متن را نداشته باشند. این روش بهترین روش بازاریابی محسوب می شود. ویدئوهایی که آماده می کنید حتما لازم نیست آموزشی باشند.گاهی برخی از ویدئوهای سرگرم کننده نیز می توانند به اندازه ویدئوهای تبلیغ کننده موثر واقع شده . و به جذب مخاطب و مشتری بپردازند.

بازاریابی از طریق موبایل

برخی نرم افزارها و یا اپلیکیشن هایی که بر روی موبایل ها نصب می شوند. از دیگر روش ها و کانال های بازاریابی دیجیتال مارکتینگ محسوب می شوند. اگر حس می کنید که این روش در افزایش و جذب مشتریان شما می تواند. موثر واقع شود بهتر است با افرادی که در این حوزه مشغول به کارند مشورت کرده. و به طراحی و تولید نرم افزارهایی بپردازید. که در بر روی موبایل نصب شده. و می توانند ارائه خدمات را به  امری بسیار راحت تر و ساده تبدیل کنند.

این روش مزیت های زیادی دارد. که از آن جمله می توان به افزایش فروش، افزایش تعداد مشتریان، اقدام برای تبلیغات کلیکی و بنرهای تبلیغاتی اشاره کرد. هر بار که نرم افزار شما نصب می شود. کاربران و مخاطبان هدف نیز افزایش پیدا کرده. و این می تواند باعث افزایش سود شما شود.

نکته آخر

موضوع مهمی که در مورد بازاریابی دیجیتال باید مورد توجه قرار داده شود، انتخاب روشی است که به کسب و کار شما نزدیک تر است. اگر فردی با انتخاب یکی از روش های گفته شده، در این متن توانسته به نتایج خوبی دست پیدا کند به این معنی نیست که شما نیز می توانید از همین روش استفاده کرده و موفق شوید.

شما باید با توجه به جنس کسب و کار خود و شناسایی ذائقه مشتریانتان یکی از کانال های معرفی شده در این متن را انتخاب کرده کنید. و با وارد کردن خلاقیت در آن محتواهایی را تولید کنید. که رضایت کاربران را در پی داشته باشد. و آنها را برای خرید مشتاق و ترغیب کند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *