همه چیز درباره بلک فرایدی و روز جمعه سیاه

همه چیز درباره بلک فرایدی و روز جمعه سیاه

با گذر از ماه آبان و نزدیک شدن به اواخر سال میلادی 2024، یکی از رویدادهای بزرگی که در ذهن مصرف کنندگان و خرده فروشان ظاهر می شود، رویداد جمعه سیاه، یا همان بلک فرایدی، است. بلک فرایدی نوعی رویداد و تاریخ خاص در بسیاری از کشورها بوده که با آن روز خرید ها و جنب و جوش بازار در آن کشور زیاد شده و  درآمد زیادی را برای خرده فروشان ایجاد می کند.

اما سوال اینجاست که واقعا بلک فرایدی چیست و چگونه به چنین رویداد مهمی تبدیل شد؟

اگر شما نیز به جمعه سیاه و روند به وجود آمدن آن کنجکاو شده اید، در این مقاله کامل و مفصل قصد داریم تا به بررسی همه چیز درباره بلک فرایدی بپردازیم.

فهرست مطلب

جمعه سیاه و تاریخ آن

جمعه سیاه و تاریخ آن

به طور کلی، جمعه سیاه همان روز بعد از روز شکرگزاری در کشور آمریکا است که در آن روز خرده فروشان تخفیف های هنگفتی را ارائه می کنند و خریدارانی را جذب می کنند که مشتاق هستند خریدهای تعطیلات خود را شروع کنند و سود خوبی از خرید خود به دست آورند.

تاریخ جمعه سیاه همیشه چهارمین جمعه ماه نوامبر بوده که بر طبق سنت های کشور آمریکا، بعد از این روز، خرید های کریسمس آن ها شروع شده و تا خود کریسمس ادامه پیدا می کند. البته که این تخفیف های هنگفت به مدت طولانی نبوده و بعد از چند روز دوباره به حالت اولیه خود باز می گردد. تقریبا در تمامی کشور ها، این تخفیفات تا دوشنبه همان هفته، که به نام دوشنبه سایبری(Cyber Monday) معروف است، ادامه خواهد داشت.

تخفیفات جمعه سیاه تقریبا شامل طیف وسیعی از کالاها بوده و میزان تخفیف ارائه شده بر روی هر کدام از کالاها نیز متغیر است و لزوما مقدار ثابتی نیست. برخی از محصولات مهمی که در این روز فروش بالایی دارند شامل لوازم الکترونیکی مانند تلویزیون، تلفن های هوشمند، لپ تاپ و کنسول های بازی هستند. سایر اقلام محبوب عبارتند از: لوازم خانگی، وسایل آشپزخانه، لباس، کفش، محصولات زیبایی، مبلمان و اسباب بازی.

این که یک فروشگاه باید بر روی کالاهای خود تخفیف بگذارد یا خیر امری کاملا اختیاری بوده و اجباری در آن نیست. اما به طور کلی، اکثر شرکت ها این تخفیفات را بر روی کالاهای خود اعمال می کنند تا بتوانند مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کنند.

تاریخچه جمعه سیاه

اصطلاح «جمعه سیاه» برای اولین بار در دهه 1960 برای نشان دادن شروع فصل خرید کریسمس استفاده شد. منظور از واژه “سیاه” فروشگاه هایی هستند که از «قرمز» به «سیاه» حرکت می کنند!

در گذشته، هنگامی که سند های حسابداری کسب و کار ها به صورت دستی نوشته می شد، در صورتی که آن کسب و کار در ضرر باشد، رنگ مقدار ضرر با خودکار قرمز نوشته می شد. از آن سو نیز، زمانی که وضعیت بازار خوب بود و شرکت ها سود زیادی به دست می آوردند، مقدار سود با خودکار سیاه نوشته می شد.

با توجه به اینکه معمولا در بازار، از آخرین جمعه نوامبر، سود کسب و کار ها و خریدها شروع می شد، این جمعه به عنوان جمعه سیاه انتخاب شد! با گذر زمان، کسب و کارها به این فکر افتادند که برای ترویج بیشتر این زمان به افزایش خریدها، در این جمعه خاص به ارائه تخفیفات خود بپردازند.

نکات خرید در حراج جمعه سیاه

نکات خرید در حراج جمعه سیاه

برای استفاده حداکثری از جمعه سیاه، آماده بودن شما برای خرید درست و اصولی بسیار مهم است. در این بخش به بررسی یک سری نکته برای خرید در جمعه سیاه می پردازیم:

قبل از خرید، تحقیق کنید

قبل از فرا رسیدن این روز بزرگ، انجام تحقیقات لازم است. با مرور آگهی های آنلاین، بررسی وب سایت های خرده فروشان و ثبت نام در خبرنامه ها شروع کنید تا از آخرین پیشنهادات قابل ارائه به روز بمانید. لیستی از اقلامی که به دنبال آن هستید تهیه کنید و قیمت ها را در فروشگاه های مختلف مقایسه کنید تا مطمئن شوید که بهترین پیشنهاد ممکن را خریداری می کنید.

یک بودجه تعیین کنید

در جریان شلوغی دیوانه وار و پر جنب و جوش جمعه سیاه، به راحتی می توان گول تخفیف ها را خورد! بنابراین تعیین بودجه از قبل بسیار مهم است. تعیین کنید که چقدر می توانید هزینه کنید و مبالغ خاصی را برای دسته ها یا اقلام مختلف اختصاص دهید. این به شما کمک می کند تا نظم داشته باشید و از پشیمانی پس از خرید جلوگیری کنید.

استراتژی خرید خود را برنامه ریزی کنید

برای استفاده حداکثری از کل جمعه سیاه خود، استراتژی خرید خود را از قبل برنامه ریزی کنید. فروشگاه هایی را که می خواهید بازدید کنید شناسایی کنید، موارد موجود در لیست خود را اولویت بندی کنید و یک برنامه زمانی ایجاد کنید. برخی از خرده فروش ها تخفیف های ویژه یا پیشنهادات با زمان محدود را ارائه می دهند، بنابراین مطمئن شوید که آن ها را در برنامه خود لحاظ کنید.

خرید آنلاین فراموش نشود

در بسیاری از اوقات، خرده فروشان این تخفیفات را به صورت آنلاین نیز برای محصولات و کالاهای خود لحاظ می کنند تا هرج و مرج کمتری را در فروشگاه های خود تجربه کنند. بسیاری از خرده فروشان معاملات و تبلیغات منحصر به فرد آنلاین را ارائه می دهند و به شما این امکان را می دهند که از تخفیفات در خانه خود لذت ببرید. فقط مطمئن شوید که وب سایت ها را زودتر بررسی کنید زیرا اقلام محبوب با سرعت بالاتری فروخته می شوند.

دوشنبه سایبری را فراموش نکنید

اگر در جمعه سیاه معامله ای را از دست دادید، نگران نباشید! دوشنبه سایبری، همتای خرید بلک فرایدی بوده و فرصت دیگری را برای گرفتن تخفیف های عالی ارائه می دهد. بنابراین، لیستی از مواردی که نتوانستید خریداری کنید جمع آوری کرده و منتظر دوشنبه سایبری بمانید.

خرید آنلاین یا حضوری

با ظهور تجارت الکترونیک، جمعه سیاه به طور فزاینده ای به سمت خرید آنلاین حرکت کرده است. خرید آنلاین به شما این امکان را می دهد که از شلوغی دوری کنید، قیمت ها را به راحتی مقایسه کنید و به راحتی در خانه خرید کنید. بسیاری از خرده فروشان نیز معاملات آنلاین انحصاری یا محصولات فقط آنلاین را ارائه می دهند تا افراد را به خرید کاملا آنلاین ترویج کنند.

از آن سو نیز، با وجود راحتی خرید آنلاین، بسیاری از مردم همچنان از هیجان خرید در فروشگاه در جمعه سیاه لذت می برند. حتی مشتریانی هستند که یک شبه بیرون از فروشگاه ها کمپ می زنند یا در راهروها برای گرفتن آخرین کالای تخفیف خورده می دوند. برای این خریداران، جمعه سیاه به همان اندازه که در مورد پیشنهادات است، به تجربه خرید نیز مربوط می شود.

جمعه سیاه در ایران

جمعه سیاه در ایران

در حالی که جمعه سیاه برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا آغاز شده است، اما بعد از مدتی این رویداد به کشور های مختلفی مانند انگلیس و استرالیا نیز راه یافت. حتی در چند سال اخیر، بسیاری از کشور ها از جمله ایران نیز تا حدی به این رویداد توجه داشته و بسیاری از خرده فروشان ایران نیز اقدام به ارائه تخفیفات در این روز می کنند.

با توجه به این که این رسم به طور کامل در ایران وجود نداشته و وجود تخفیف به خود فروشنده بستگی دارد، پیشنهاد می شود قبل از وقوع تاریخ جمعه سیاه، از وجود و میزان تخفیف فروشندگان اطمینان حاصل کنید.

به طور مثال، یکی از تخفیف های جمعه سیاه در کشور ایران، حراج دیجی کالا جمعه سیاه است، که در آن بسیاری از کالاها تخفیف هنگفتی را تجربه می کنند.

بلک فرایدی و تاثیر آن بر فروشندگان

بلک فرایدی می تواند یک شمشیر دو لبه برای فروشندگان باشد. از یک سو، این تخفیفات می توانند فروش و سود قابل توجهی را به همراه داشته باشند و باعث افزایش فروش کلی آن ها در ماه پیش رو شود.

از سوی دیگر نیز، این تخفیف ها می توانند به شلوغی فروشگاه ها، چالش های لجستیکی و کاهش سود به دلیل تخفیف های زیاد منجر شود. با این حال، اکثر خرده فروشان جمعه سیاه را بخش مهمی از استراتژی فروش سالانه خود می دانند.

کلام آخر

بلک فرایدی فراتر از یک روز ساده برای تخفیف دادن است. این روز یک رویداد فرهنگی است که نشان دهنده شروع فصل خرید برای تعطیلات کریسمس است. چه یک خریدار باتجربه بلک فرایدی باشید و چه فروشنده ای که برای این روز بزرگ آماده می شود، درک تاریخچه، اهمیت و تأثیر جمعه سیاه می تواند به شما کمک کند تا از این رویداد بیشترین استفاده را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *