همه چیز درباره سایبرماندی دوشنبه سایبری

همه چیز درباره سایبرماندی دوشنبه سایبری

با نزدیک شدن به اواخر ماه نوامبر، هم مصرف کنندگان و هم خرده فروشان مشتاقانه منتظر یکی از بزرگترین رویدادهای خرید سال، یعنی سایبر ماندی هستند. این روز ویژه که در اولین دوشنبه پس از روز شکرگزاری قرار می گیرد، در بسیاری از کشورها به تاریخ مهمی تبدیل شده و باعث افزایش خرید و نشاط بازار شده و در نتیجه سود قابل توجهی برای خرده فروشان و خریداران به همراه دارد.

اما دقیقاً Cyber Monday چیست و چگونه به چنین رویداد مهمی تبدیل شد؟ در این مقاله جامع و مفصل به ریشه ها و دلیلد رشد سایبرماندی(دوشنبه سایبری) خواهیم پرداخت و درک عمیق تری از این پدیده تاثیرگذار خرید را برای شما فراهم خواهیم کرد.

با ما همراه باشید تا تاریخچه دوشنبه سایبری، تأثیر آن بر صنعت خرده فروشی و دلایل رشد نمایی آن در سال های اخیر را بررسی کنیم. چه یک خریدار آنلاین با تجربه هستید یا صرفاً در مورد ظهور دوشنبه سایبری کنجکاو هستید، این بخش برای شماست!

فهرست مطلب

Cyber Monday چیست و چه زمانی است؟

Cyber Monday چیست و چه زمانی است؟

به طور کلی، دوشنبه سایبری، دوشنبه پس از روز شکرگزاری آمریکایی است که در چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر رخ می دهد. این بدان معناست که دوشنبه سایبری همیشه و همیشه در اولین دوشنبه ماه دسامبر یا آخرین دوشنبه در ماه نوامبر اتفاق می افتد. با توجه به اینکه این تاریخ معمولا چند روز بعد از بلک فرایدی است، بسیاری از فروشندگان فاصله بین این دو تاریخ را نیز تخفیف می دهند تا مشتریان به خرید خود ادامه دهند.

تفاوت اصلی دوشنبه سایبری با بلک فرایدی در این است که تخفیف های ارائه شده در سایبرماندی فقط و فقط آنلاین بوده، ولی تخفیف های جمعه سیاه اکثرا حضوری و بعضا آنلاین است. در هر صورت، دوشنبه سایبری خریدارانی را جذب می کند که مایلند به خریدهای تعطیلات خود بعد از جمعه سیاه نیز ادامه دهند و از خانه یا محل کار خود به خرید و بررسی قیمت ها بپردازند.

تاریخچه دوشنبه سایبری

تاریخچه دوشنبه سایبری

عبارت “دوشنبه سایبری” برای اولین بار در سال 2005 توسط فدراسیون ملی خرده فروشان آمریکا برای تشویق مردم به خرید آنلاین ابداع شد. این اصطلاح برای نشان دادن آغاز فصل خرید آنلاین تعطیلات ایجاد شد و از آن زمان به یک رویداد جهانی تبدیل شده است.

تا قبل از سال 2005، بسیاری از مردم به اینترنت و خرید های اینترنتی اعتماد نداشتند و تصور می کردن پولی که از طریق اینترنت منتقل شود، ارزش واقعی نداشته و صرفا کلاه برداری است. با ورود دوشنبه سایبری و اعلام آمادگی اکثر فروشندگان به فروش آنلاین، رفته رفته اعتماد مردم نسبت به این روش خرید نیز بیشتر شد، تا جایی که در حال حاضر، اکثر خرید های مردم آمریکا به صورت اینترنتی است.

پرفروش ترین کالاهای سایبرماندی

در حالی که نمی توان یک محصول خاص را به عنوان پرفروش ترین کالای همه سایبرماندی ها انتخاب کرد، ام دسته  محصولاتی وجود دارند که به طور مداوم عملکرد خوبی در این روز دارند. وسایل الکترونیکی مانند گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها و تلویزیون ها اغلب در این زمان تقاضای زیادی دارند. علاوه بر این، محصولات مد و زیبایی، از جمله لباس، کفش، و لوازم آرایشی نیز انتخاب های محبوبی برای خریداران Cyber Monday هستند.

سایر اقلامی که شاهد افزایش فروش بی نظیری هستند عبارتند از: لوازم خانگی، کنسول های بازی و اسباب بازی ها. توجه داشته باشید که محبوبیت برخی از محصولات، بسته ترجیحات مصرف کننده، و وضعیت بازار، می تواند از سالی به سال دیگر متغیر باشد.

نکات خرید در دوشنبه سایبری

نکات خرید در دوشنبه سایبری

برای به حداکثر رساندن مزایای دوشنبه سایبری، توجه به یک سری نکات باعث می شود تا بتوانید حداکثر استفاده را از این روز بزرگ بگیرید:

از قبل برنامه ریزی کنید

 فهرستی از اقلامی که می خواهید بخرید ایجاد کنید و ببینید کدام فروشندگان آن را در وب سایت خود ارائه می دهند. لیستی از اقلامی که به دنبال آن هستید تهیه کنید و قیمت ها را در وب سایت ها مختلف مقایسه کنید تا مطمئن شوید که بهترین پیشنهاد ممکن را انتخاب می کنید.

یک بودجه تعیین کنید

در جریان شلوغی دوشنبه های سایبری، به راحتی می توان گول تخفیف ها را خورد! بنابراین تعیین بودجه از قبل بسیار مهم است. تعیین کنید که چقدر می توانید هزینه کنید و مبالغ خاصی را برای دسته ها یا اقلام مختلف اختصاص دهید.

در خبرنامه ها و ایمیل ها ثبت نام کنید

بسیاری از خرده فروشان آنلاین معاملات و تخفیف های انحصاری خود را برای مشترکین خود ارسال می کنند. حتماً در خبرنامه های فروشگاه های مورد علاقه خود مشترک شوید تا از پیشنهادات دوشنبه سایبری آنها جا نمانید.

مقایسه قیمت ها

قبل از خرید، قیمت ها را در وب سایت های مختلف مقایسه کنید تا مطمئن شوید که بهترین معامله را دریافت می کنید. ابزارها و وب سایت های مختلفی برای مقایسه قیمت وجود دارد که می تواند به شما کمک کند کمترین قیمت را برای یک محصول خاص پیدا کنید.

کوپن های تخفیف فراموش نشود

 به دنبال کدهای کوپن و پیشنهادات تبلیغاتی باشید که می توانند تخفیف های بیشتری را در خرید شما ارائه دهند. بسیاری از وب سایت ها کدهای انحصاری را برای Cyber Monday ارائه می کنند، بنابراین قبل از بررسی، حتماً آنها را جستجو کنید.

حساب های رسانه های اجتماعی را دنبال کنید

خرده فروشان اغلب پیشنهادات ویژه و تخفیف های عظیم خود را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی اعلام می کنند. فروشگاه های مورد علاقه خود را در پلتفرم هایی مانند توییتر، اینستاگرام و تلگرام دنبال کنید تا از پیشنهادات دوشنبه سایبری آن ها مطلع شوید.

اقدامات ایمنی

با راحت تر شدن فرایندهای خرید آنلاین، متاسفانه خطر کلاهبرداری آنلاین و یا دزدی داده ها نیز افزایش یافته است. به عنوان یک خریدار باید مطمئن شوید که از وب سایت های امن خرید می کنید تا از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید. همچنین توصیه می شود از روش های پرداخت امن استفاده کنید و نسبت به معاملاتی که به نظر می رسد بیش از حد خوب و عالی هستند، محتاط تر باشید.

دوشنبه سایبری در ایران

در حالی که دوشنبه سایبری برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا آغاز شده است، اما بعد از مدتی این رویداد به کشور های مختلفی مانند انگلیس و استرالیا نیز راه یافت. حتی در چند سال اخیر، بسیاری از کشور ها از جمله ایران نیز تا حدی به این رویداد توجه داشته و بسیاری از خرده فروشان ایران نیز اقدام به ارائه تخفیفات در این روز می کنند.

با توجه به این که این رسم به طور کامل در ایران وجود نداشته و وجود تخفیف به خود فروشنده بستگی دارد، پیشنهاد می شود قبل از وقوع تاریخ دوشنبه سایبری، از وجود و میزان تخفیف فروشندگان اطمینان حاصل کنید.

سایبرماندی و تاثیر آن بر فروشندگان

بسته به سیاست ها و استراتژی های فروشندگان آنلاین، سایبر ماندی برای فروشندگان هم می تواند پرسود و هم ضررده باشد! در حالی که استفاده از استراتژی اصولی تخفیف گذاری می تواند فروش و سود قابل توجهی را به همراه داشته باشد، از آن سو نیز می تواند درگیر چالش هایی مانند خرابی وب سایت، مشکلات لجستیکی و یا کاهش سود به دلیل تخفیف های بی رویه شود.

با این وجود، اکثر خرده فروشان آنلاین دوشنبه سایبری را به عنوان بخشی حیاتی از استراتژی فروش سالانه خود می بینند و طوری برنامه ریزی می کنند که بتوانند بیشتری استفاده را از آن ببرند.

نتیجه گیری

دوشنبه سایبری چیزی بیش از یک روز پر از تخفیفات آنلاین است. این روز عملا شروع یک انقلاب دیجیتالی است که بخش مهمی از فصل خرید تعطیلات را مشخص می کند. چه یک خریدار مشتاق دوشنبه سایبری باشید یا یک خرده فروش آنلاین که برای این روز بزرگ آماده می شود، درک تاریخچه، اهمیت و تأثیر دوشنبه سایبری می تواند به شما کمک کند تا بیشترین استفاده را از این رویداد ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *