آشنایی با مهم ترین الگوریتم های گوگل 2023

آشنایی با مهم ترین الگوریتم های گوگل 2023

در دنیای اینترنت، الگوریتم های گوگل مانند عروسک گردان هایی هستند که به نتایج جستجوی تمامی ما انسان ها شکل می دهند. این الگوریتم ها هستند که تصمیم می گیرند چه محتوایی در صفحه اول ظاهر شود، چه کسی رتبه اول را کسب کند، و چه وب سایتی در نقاط تاریک و ناشناخته اینترنت باقی بمانند.

برای هر کسی که به دنبال بهبود دید و رتبه وب سایت خود است، درک این الگوریتم ها بسیار مهم بوده و باید به صورت همه جانبه در نظر گرفته شود.

در این مقاله کامل و مفصل، ابتدا با تاریخچه روند ها و الگوریتم ها آشنا می شویم، و سپس به بررسی یک سری از مهم ترین و قدرتمند ترین الگوریتم های موجود در موتور جسجتوی گوگل می پردازیم.

فهرست مطلب

روند تکاملی الگوریتم های جستجو

روند تکاملی الگوریتم های جستجو

قبل از آن که به سراغ مهم ترین الگوریتم های گوگل برویم، بهتر است تا در ابتدا با سیر تکاملی الگوریتم ها در موتورهای جستجو بپردازیم.

برای شروع، بیایید نگاهی به روزهای اولیه موتورهای جستجو و الگوریتم های ساده آنها بیندازیم. در اوایل دهه 1990، موتورهای جستجو مانند Archie و Gopher برای بازیابی اطلاعات از وب، به تطبیق کلمات کلیدی اولیه متکی بودند. این الگوریتم ها به سادگی کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربر را با محتوای موجود در وب سایت ها مطابقت می دهند و در نتیجه فهرستی از صفحات مرتبط به دست می آیند. هنگامی که افراد متوجه وجود چنین الگوریتم ساده ای شدند، به طور غیر اصولی شروع به اضافه کردن کلمات کلیدی به وب سایت خود کردند. همین امر باعث شد تا بسیاری از سایت ها صرفا شامل کلمات کلیدی بی مفهوم شوند تا رتبه سایت بالاتر رود!

سپس، همانطور که اینترنت به طور تصاعدی رشد کرد، موتورهای جستجو نیز برای ارائه نتایج دقیق و مرتبط پیچیده تر شدند. این پیچیدگی منجر به تولد PageRank شد، یک الگوریتم پیشگامانه که توسط لری پیج و سرگئی برین در گوگل توسعه یافت. PageRank  نه تنها به کلمات کلیدی و هماهنگ بودن آن ها با جستجوی کاربر اهمیت می داد، بلکه خود وب سایت را نیز تا حدی تحلیل می کرد تا مطالب داخل آن نیز با یکدیگر هماهنگی نسبی داشته باشند. این رویکرد به طور قابل توجهی کیفیت نتایج جستجو را بهبود بخشید.

با گذشت زمان، الگوریتم های جستجو به تکامل خود ادامه دادند تا با وب جهانی در حال گسترش همگام شوند. معرفی دو فناوری بی نظیر یادگیری ماشین(Machine Learning) و هوش مصنوعی(Artificial Intelligence) نقطه عطفی در فناوری موتورهای جستجوگر بود. موتورهای جستجو شروع به استفاده از الگوریتم های پیچیده ای کردند که می توانست زمینه، زبان طبیعی و قصد کاربر را برای ارائه نتایج جستجوی شخصی تر و دقیق تر درک کند.

اکنون که در سال 2023 هستیم، الگوریتم های گوگل به قدری حرفه ای و دقیق شده اند که کمتر وب سایتی را می توانید پیدا کنید که بتواند این الگوریتم ها را دور زده و یا از آن سوء استفاده کند.

حال که با روند تکاملی الگوریتم های جستجو آشنا شدیم، نوبت به بررسی دقیق تر و موشکافانه الگوریتم های گوگل می رسد.

الگوریتم های گوگل چه هستند و چگونه کار می کنند؟

الگوریتم های گوگل چه هستند و چگونه کار می کنند؟

به طور کلی، الگوریتم های گوگل سیستم های پیچیده ای هستند که تمامی مطالب موجود در تمامی نقاط اینترنت را بررسی کرده و بر اساس آن تحلیل و بررسی ها، برای هر سایتی، یک رتبه خاص را در موضوع مورد نظر وب سایت، در نظر می گیرد. موتور جستجو از ترکیبی از الگوریتم ها و سیگنال های رتبه بندی متعدد برای ارائه صفحات وب با رتبه بندی مرتبط در صفحات نتایج موتور جستجوی خود(SERP) استفاده می کند.

در سال های اولیه، گوگل فقط تعداد کمی از الگوریتم های خود را به روزرسانی کرد. اکنون گوگل هر سال هزاران تغییر ایجاد می کند. اکثر این به روز رسانی ها آنقدر ظریف هستند که متاسفانه مورد توجه بیشتر محتوا نویسان و سئوکاران قرار نمی گیرند. با این حال، گاهی اوقات، موتور جستجو به روز رسانی های الگوریتمی بزرگی را ارائه می دهد که به طور قابل توجهی بر نتایج گوگل تاثیر می گذارند. در سال 2023، الگوریتم های گوگل تغییرات زیادی داشته و توانسته اند قاعده بازی را تا حد زیادی تغییر دهند.

مهم ترین الگوریتم های گوگل

مهم ترین الگوریتم های گوگل

الگوریتم گوگل پاندا(Google Panda)

این الگوریتم که در سال 2011 راه اندازی شد، یک الگوریتم فیلتر رتبه بندی بسیار قدرتمند است که سایت های با محتوای کیفیت پایین را هدف قرار داده و آن ها را جریمه می کند، به ویژه سایت هایی که محتوای بی ارزش، تکراری و یا دزدی را در سایت خود قرار می دهند. از آن سو نیز، این الگوریتم سایت هایی با نسبت تبلیغات بالا را نیز جریمه کرده و اجازه نمی دهد تا کاربر در وب سایت های شلوغ و پر تبلیغ سردرگم شود.

الگوریتم گوگل پاندا(Google Panda)

الگوریتم پنگوئن گوگل (Penguin Algorithm)

این الگوریتم که در سال 2012 راه اندازی شد، برای هدف قرار دادن و جریمه کردن سایت هایی طراحی شده است که از تعداد بالایی لینک بی مورد و یا شیوه های ایجاد پیوند هرزنامه برای افزایش رتبه خود استفاده می کنند. به طور خلاصه، با کمک این الگوریتم، سایت هایی که از تعداد زیادی لینک خارجی و یا داخلی برای افزایش رتبه خود استفاده می کنند، به راحتی جریمه خواهند شد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

مرغ مگس خوار که در سال 2013 راه اندازی شد، بیشتر در مورد درک بهتر سؤالات جستجو است. این الگوریتم ابتدا بر روی هر کلمه در یک پرس و جوی کاربر تمرکز می کند و اطمینان می دهد که کل بخش های پرس و جو – کل جمله یا گفتگو یا معنی – در نظر گرفته شده است. به طور مثال، اگر شما کلمه “بیل مکانیکی شرکت کاترپیلار” را جستجو کنید، این الگوریتم هم به کلمه “بیل مکانیکی” توجه کرده و هم به شرکت سازنده آن.

الگوریتم کبوتر گوگل(Google Pigeon Algorithm)

اولین نسخه این الگوریتم در سال 2014 راه اندازی شد که هدف اصلی آن ایجاد نتایج جستجوی محلی مفیدتر، مرتبط تر و دقیق تر بود. این الگوریتم از طریق پیوند دادن مکان جستجو با محل ثبت شده برای آن وب سایت، سعی می کند تا در ابتدا نتایجی را به کاربر نشان دهد که به او نزدیک تر هستند. برای مثال، اگر به دنبال یک مکانیکی برای خودرو خود باشید، نتایج جستجوی شما مکانیکی هایی خواهند بود

الگوریتم سازگاری با تلفن های همراه(Google Mobile-Friendly )

این الگوریتم که در سال 2015 راه اندازی شد، رتبه بندی صفحات وبسایتی که با موبایل سازگار هستند را در نتایج جستجوی تلفن همراه Google افزایش می دهد.

الگوریتم Google RankBrain

یکی دیگر از الگوریتم هایی که در سال 2015 راه اندازی شد، الگوریتم RankBrain بود. رنک برین یک الگوریتم یادگیری ماشینی است که به گوگل کمک می کند پرس و جوهای جستجو را بسیار دقیق تر و حرفه ای تر درک و پردازش کند.

الگوریتم Google Possum

این الگوریتم در سال 2016 راه اندازی شد و روشی را به روز کرد که گوگل نتایج جستجوی محلی را فیلتر و دسته بندی می کند و به کسب و کارهایی که خارج از محدوده فیزیکی شهر هستند دید بیشتری می دهد. این الگوریتم بیشتر نقض حمایتی داشته و برای بسیاری از کسب و کار ها بسیار مفید است

الگوریتم دزد دریایی گوگل

الگوریتم دزدان دریایی گوگل، که به عنوان بزرگ ترین و انقلابی ترین الگوریتم گوگل نیز شناخته می شود، یک به روز رسانی الگوریتم موتور جستجو است که توسط گوگل در سال 2012 معرفی شد. هدف اصلی آن جریمه کردن و هدف قرار دادن وب سایت هایی است که محتوای تقلبی و یا دزدی را در سایت خود قرار می دهند، بدون آن که به منبع اصلی اشاره ای داشته باشند. با کمک این الگوریتم، یافتن و دسترسی به محتوای غیرقانونی برای کاربران دشوارتر می شود. این به‌روزرسانی نشان‌دهنده تعهد Google برای حفاظت از حقوق مالکیت معنوی و تضمین یک محیط آنلاین منصفانه و قانونی است.

کلام آخر

کلام آخر

درک الگوریتم های گوگل کلید بهینه سازی وب سایت شما است. این الگوریتم ها به گونه ای طراحی شده اند که اطمینان حاصل کنند کاربران مرتبط ترین و باکیفیت ترین نتایج را برای جست وجوهای خود دریافت می کنند.

با هماهنگ کردن استراتژی سئوی خود با این الگوریتم ها، می توانید رتبه خود را در گوگل بهبود بخشید و ترافیک ارگانیک بیشتری را به سایت خود هدایت کنید. به یاد داشته باشید، هدف الگوریتم های گوگل سخت تر کردن زندگی برای صاحبان وب سایت نیست، بلکه این است که اینترنت را به مکانی مفیدتر و لذت بخش تر برای همه تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *