آیا گوگل ادز رتبه سئو را بهبود می دهد؟ کشف تصورات و واقعیت ها

آیا گوگل ادز رتبه سئو را بهبود می دهد؟ کشف تصورات و واقعیت ها

همانطور که می دانیم، در حوزه بازاریابی دیجیتال، دو مورد از برجسته ترین و قدرتمند ترین استراتژی ها برای هدایت ترافیک به وب سایت ها و افزایش دید در صفحات نتایج موتورهای جستجو، گوگل ادز و تکنیک های سئو هستند. در حالی که هدف هر دو روش دستیابی به اهداف مشابه است، اما رویکردها و میزان اثربخشی آن ها نیز با یکدیگر تفاوت زیادی دارد.

یکی از تصوراتی که معمولا در مورد این دو روش وجود دارد، بحث ارتباط مستقیم تبلیغات گوگل ادز برای افزایش رتبه است. از یک سو، برخی از افراد تصور می کنند که گوگل ادز می تواند به طور مستقیم باعث افزایش رتبه سئوی وب سایت شود، از سوی دیگر نیز، بسیاری دیگر هستند که فکر می کنند این دو هیچ ربطی به یکدیگر نداشته و گوگل ادز صرفا ترافیک سایت را زیاد می کند و لزوما این امر باعث افزایش رتبه کلی سایت نمی شود.

در این مقاله از هلپ مارکتینگ و مفصل از وب سایت خود، قصد داریم تا با بررسی دقیق و جز به جز این مسئله و پاسخ به تمامی سوالات مرتبط با آن، شما را با گوگل ادز، سئو، و تاثیر گوگل ادز بر رتبه سئو بیشتر آشنا کنیم.

فهرست مطلب

آشنایی با گوگل ادز و نقش آن در نتایج جستجو

آشنایی با گوگل ادز و نقش آن در نتایج جستجو

به طور کلی، سیستم تبلیغاتی Google Ads بر اساس مدل پرداخت به ازای هر کلیک( یا همان مدل PPC) عمل می کند، که در آن تبلیغ کنندگان برای کلمات کلیدی خاص مرتبط با مخاطبان هدف خود پیشنهاد قیمتی می دهند. زمانی که کاربر یک کلمه کلیدی مرتبط را جستجو می کند، گوگل ادز تبلیغاتی را نشان می دهد که بالاترین قیمت را برای آن کلمه کلیدی داده اند.

این تبلیغات قیمت گذاری شده(معمولا بین دو الی سه تبلیغ) در بالای نتایج جستجوی گوگل نشان داده شده و بنابراین طبیعتا کامل منطقی است که بتوانند افراد زیادی را به سمت وب سایت خود جلب کرده و ترافیک بالایی بگیرند.

موقعیت یک تبلیغ در نتایج جستجو به عوامل مختلفی از جمله مبلغ پیشنهادی، ارتباط آگهی و نرخ کلیک( همان CTR) بستگی دارد. تبلیغ کنندگانی که با موفقیت پیشنهاد بالاتری داده اند و CTR بالاتری دارند، تبلیغاتشان به طور برجسته در بالای صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود.

در انتها نیز بعد از اتمام دوره تبلیغات، آن تبلیغ از لیست بالای گوگل برداشته شده و به رتبه حقیقی کسب شده خود باز می گردد. اگر تبلیغات انجام گرفته از نظر سئو کیفیت بالایی داشته باشد، احتمال اینکه رتبه سئو سایت بالاتر رود وجود دارد.

حال که با ماهیت گوگل ادز در نتایج جستجو آشنا شدیم، نوبت به بررسی رتبه سئو و ماهیت آن می رسد.

سئو: سنگ بنای رتبه بندی

سئو: سنگ بنای رتبه بندی

از سوی دیگر، سئو بر روی بهینه سازی محتوا، ساختار و تجربه کاربری وب سایت برای دستیابی به رتبه های ارگانیک بالاتر در نتایج جستجو تمرکز دارد. این تکنیک های سئو شامل پیاده سازی روش های مختلفی مانند تحقیق کلمات کلیدی، ایجاد محتوا، ایجاد بک لینک و بهینه سازی روی صفحه است.

الگوریتم گوگل مجموعه وسیعی از عوامل را هنگام تعیین رتبه بندی یک سایت به خصوص در نظر می گیرد. این عوامل شامل اعتبار وب سایت، کیفیت محتوای صفحه، معیارهای تعامل کاربر و تجربه کلی وب سایت است.

بنابراین، حتی اگر از گوگل ادز هم استفاده نکنید، ولی سئوی خوبی داشته باشید، رتبه سایت شما مقداری افزایش خواهد یافت.

پرداختن به مسئله: آیا گوگل ادز رتبه سئو را افزایش می دهد؟

پرداختن به مسئله: آیا گوگل ادز رتبه سئو را افزایش می دهد؟

برخلاف تصور رایج، صرف اجرای گوگل ادز نمی تواند به طور مستقیم بر رتبه بندی سئوی وب سایت شما تاثیر بگذارد. با اینکه گوگل ادز می تواند باعث افزایش ترافیک سایت شما شود، اما اگر مطالب قرار گرفته در سایت شما با کیفیت نباشند و کاربر بعد از ورود به سایت بلافاصله از سایت خارج شود، عملا نه تنها رتبه سایت افزایش نمی یابد، بلکه احتمال کاهش آن نیز وجود دارد!

همچنین، ربات های گوگل طوری طراحی و برنامه ریزی شده اند که به سایت هایی رتبه بالا دهند که افزایش ترافیک آن ها به صورت ارگانیک باشد. این امر بدان معناست که اگر کسی بدون تبلیغ به 100 بازدید برسد، از سایتی که با تبلیغ به 100 بازدید رسیده است ارزش و رتبه بالاتری خواهد داشت

بنابراین، گوگل ادز و سئو تقریبا به طور مستقل کار می کنند و در حالی که ممکن است تأثیرات غیرمستقیم بر یکدیگر داشته باشند، مستقیماً به هم مرتبط نیستند. به طور مثال، اگر هم سایت باکیفیتی داشته باشید و هم از گوگل ادز استفاده کنید، طبیعتا این دو به یکدیگر کمک کرده و رتبه سایت شما را افزایش می دهند.

تاثیرات غیرمستقیم گوگل ادز بر رتبه بندی سئو

گوگل ادز می تواند به طور غیرمستقیم بر رتبه بندی سئو تأثیر بگذارد:

افزایش ترافیک سایت

 کمپین های تبلیغاتی موفق گوگل می توانند ترافیک بیشتری را به یک وب سایت هدایت کنند، که می تواند منجر به افزایش بک لینک ها و ذکر رسانه های اجتماعی شود. این دو مورد نیز از عواملی هستند که گوگل برای رتبه بندی ارگانیک در نظر می گیرد.

بهبود شهرت برند

 تعاملات مثبت کاربر با گوگل ادز، مانند کلیک ها، تبدیل ها و نظرات مثبت، می تواند به شهرت برند قوی تر کمک کند، که ممکن است به طور غیرمستقیم برای رتبه بندی ارگانیک مفید باشد.

تجربه کاربری پیشرفته

 یک وب سایت بهینه شده برای گوگل ادز احتمالاً تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهد که می تواند به بهبود عملکرد کلی وب سایت و افزایش غیرمستقیم رتبه بندی ارگانیک تبدیل شود.

گوگل ادز و سئو مکمل یکدیگر هستند

در حالی که گوگل ادز و سئو اهداف متفاوتی را دنبال می کنند، اما باز هم ان ها می توانند برای دستیابی به اهداف مکمل با یکدیگر همکاری کنند. از این سو، گوگل ادز می تواند ترافیک سریع و آگاهی از برند بی نظیری را ایجاد کند، در حالی که از آن سو، تکنیک های SEO می تواند پایه ای محکم برای رشد ارگانیک بلند مدت ایجاد کند.

بنابراین، سایتی که هم کیفیت سئو بالایی داشته باشد و هم در آن از گوگل ادز استفاده کند، قطعا از سایتی که فقط از تکنیک های سئو استفاده می کند ربته بالاتری خواهد داشت. در نهایت نیز، سایتی که در آن فقط از گوگل ادز استفاده شود، رتبه پائین تری از هر دوی این موارد خواهد گرفت!

نکاتی برای بهینه سازی گوگل ادز و سئو

برای رسیدن به همان همکاری میان سئو و گوگل ادز، استفاده از نکات و تکنیک های اشاره شده در پائین می تواند تاثیر بسزایی در رتبه سایت شما بگذارد:

تراز کردن استراتژی های کلیدواژه

 از کلمات کلیدی یکسانی برای کمپین های تبلیغاتی گوگل و سئوی وب سایت خود استفاده کنید. این کار برای اطمینان از ثبات و جلوگیری از سردرگمی کاربران بسیار مفید واقع خواهد شد.

استفاده از محتوای با کیفیت را افزایش دهید

 محتوای باکیفیت ایجاد کنید که با مخاطب هدف شما مرتبط باشد و با کلمات کلیدی مورد نظر شما همسو باشد. این کار عملکرد جستجوی ارگانیک(سئو) و جستجوی پولی(گوگل ادز) را بهبود می بخشد.

ردیابی و تجزیه و تحلیل عملکرد

 به طور منظم بر عملکرد کمپین های تبلیغاتی گوگل و تلاش های سئوی خود برای شناسایی زمینه های بهبود نظارت کنید. هر دوی این ها باید به طور مداوم پیشرفت داده شوند تا مشکلی در آینده پیش نیاید.

به دنبال افراد متخصص باشید

 مشاوره با متخصصان باتجربه سئو را در نظر بگیرید که می توانند مشاوره و استراتژی های مناسبی را برای بهینه سازی دیده شدن و رتبه بندی وب سایت شما ارائه دهند.

همچنین می توانید برای افزایش کیفیت و قدرت قانع سازی متون تبلیغاتی خود نیز از تولید کنندگان محتوا نیز کمک گرفته تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند.

کلام آخر

گوگل ادز و سئو استراتژی های منحصر به فرد و متقابلی نیستند. آنها می توانند به طور هم افزایی برای دستیابی به اهداف کلی کسب و کار فعالیت کنند و باعث افزایش کلی رتبه سایت شما شوند.

با کمک سئو و نوشتن متون تبلیغاتی مناسب سایت خود را بهبود داده و سپس با کمک گوگل ادز، سایت با کیفیت خود را به کاربران سراسر دنیا نشان دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *