ابزار گوگل آنالیتیکس چیست؟ همه چیز درباره نسخه جدید آن

ابزار گوگل آنالیتیکس

شرکت گوگل صرفا یک شرکت سازنده موتور جستجوی ساده نیست! با گذشت چندین سال از ارائه و گسترش موتور جستجوی گوگل، این شرکت تصمیم گرفت تا حوزه فعالیت خود را به نقاط دیگر دنیای اینترنت گسترش داده و به یک غول شکست ناپذیر در دنیای دیجیتال تبدیل شود، به طوری که در حال حاضر به عنوان یکی از با نفوذ ترین شرکت های جهان نیز شناخته می شود.

به جز خود موتور جستجوی گوگل، یکی دیگر از برنامه هایی که این شرکت توانست با کمک آن به محبوبیت و اعتماد کاربران خود بیافزاید، ابزار گوگل آنالیتیکس است. این برنامه کاملا رایگان بوده و به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین و ساده ترین شکل وب سایت و محتوای آن را تحلیل کرده و برای بهبود آن تلاش کنید.

اگر شما نیز به دنبال مدیریت بهتر وب سایت خود هستید، در این مقاله کامل و مفصل قصد داریم تا با بررسی همه چیز در مورد ابزار گوگل آنالیتیکس و ویژگی های نسخه جدید آن، شما را بیشتر راهنمایی کنیم.

فهرست مطلب

گوگل آنالیتیکس چیست؟

ابزار گوگل آنالیتیکس

به طور کلی و خلاصه، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک سرویس تجزیه و تحلیل وب سایت رایگان است که توسط گوگل ارائه می شود و به صاحبان وب سایت ها کمک می کند تا به راحتی ترافیک وب سایت خود را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنند. این اطلاعات ارائه شده بینشی در مورد نحوه تعامل کاربران با یک وب سایت، از جمله مدت زمان ماندن در یک صفحه، صفحاتی که بازدید می کنند و نحوه یافتن وب سایت را ارائه می دهد که به مدیران سایت کمک می کند تا بتوانند نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنند. بنابراین، گوگل آنالیتیکس ابزاری داده محور است که می تواند به کسب و کارها در بهبود همه جانبه عملکرد وب سایت خود کمک کند.

برای استفاده از گوگل آنالیتیکس، صاحبان وب سایت باید ابتدا یک حساب کاربری ایجاد کرده و سپس یک قطعه کوچک از کد اندازه گیری جاوا اسکریپت را به هر صفحه در سایت خود اضافه کنند تا گوگل آنالیتیکس بتواند آن صفحه و رفتارهای کاربر در آن را مورد بررسی قرار دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد Google Analytics، می توانید از صفحه راهنمای رسمی Google Analytics نیز دیدن کنید تا به صورت فنی و ساختار برنامه نویسی تخصصی نیز با آن آشنا شوید.

مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس

ابزار گوگل آنالیتیکس

از مهم ترین و اصلی ترین مزایای این برنامه پر استفاده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درک عمیق کاربران

گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند تا بفهمید بازدیدکنندگان وب سایت شما چه کسانی هستند، از کجا آمده اند و علایق آن ها چیست. با داده های جمعیت شناختی، مانند سن، جنسیت و مکان جستجو، می توانید از علایق و سلایق کاربران خود با خبر شده و محتوا و استراتژی های بازاریابی خود را با روحیات و رفتارهای آن ها هماهنگ کنید.

  1. اندازه گیری دقیق ترافیک وب سایت

گوگل آنالیتیکس با ردیابی تعداد بازدیدکنندگان وب سایت شما، داده های کاربردی را در مورد ترافیک وب سایت شما ارائه می دهد. می توانید روند بازدید ها را تجزیه و تحلیل کنید، دوره های اوج را شناسایی کنید و بر اثربخشی کمپین های بازاریابی خود نظارت دقیق داشته باشید. به طور مثال، اگر بعد از اجرای کمپین الف و ب دیدید که کمپین ب شما بازدید بیشتری داشته است، این به این معناست که محتوای کمپین و پیشنهاد ارائه شده در آن جذابیت بیشتری داشته است و باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

  1. ردیابی رفتار کاربر

گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می دهد که نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما را پیگیری کنید. می توانید ببینید از کدام صفحات بازدید می کنند، چه مدت در هر صفحه می مانند و چه اقداماتی را در آن صفحه به خصوص انجام می دهند. به طور مثال، اگر فردی به طور مستقیم به صفحه محصولات شما برود و برای مدت سی ثانیه موس خود را روی یک محصول خاص نگه دارد، گوگل آنالیتیکس این موضوع را به شما اعلام خواهد کرد!

  1. 4. تعیین و پیگیری اهداف

تعیین اهداف برای اندازه گیری موفقیت بسیار مهم است. گوگل آنالیتیکس به شما امکان می دهد اهداف خاصی مانند تعداد ثبت نام در خبرنامه یا خرید محصول را تعیین کنید و میزان به وقوع بستن آن ها را پیگیری کنید. با نظارت بر میزان تکمیل اهداف، می توانید اثربخشی وب سایت و استراتراتژی های خود را ارزیابی کنید.

  1. نظارت بر عملکرد وب سایت

Google Analytics بینش های ارزشمندی را در مورد عملکرد وب سایت شما ارائه می دهد. می توانید زمان بارگذاری صفحه، نرخ پرش(Bounce Rate) و نرخ تبدیل(Conversation Rate) کاربران را تجزیه و تحلیل کنید. با شناسایی باگ های عملکردی، می توانید وب سایت خود را برای تجربه کاربری بهتر و نرخ تبدیل بالاتر بهینه کنید.

  1. تصمیمات مبتنی بر داده بگیرید

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس، توانایی تصمیم گیری مبتنی بر داده است. بعد از نصب و اجرای گوگل آنالیتیکس، همه تصمیمات شما در مورد وب سایت رنگ و بوی علمی و آماری گرفته و این امر به دقیق تر شدن تصمیمات شما کمک شایانی می کند.

نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس

مرحله 1: ثبت نام در گوگل آنالیتیکس

برای شروع، باید به سایت گوگل آنالیتیکس رفته و در آن جا ثبت نام کنید. ابتدا وارد وب سایت شده، روی «Get started TODAY» کلیک کنید و دستورالعمل ها را برای ایجاد حساب دنبال کنید. پس از ثبت نام، یک شناسه ردیابی منحصر به فرد به شما ارائه می شود.

مرحله 2: کد Tracking را در سایت خود نصب کنید.

پس از ثبت نام، باید کد رهگیری را در وب سایت خود نصب کنید. شناسه پیگیری ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس را کپی کرده و آن را به هدر تک تک صفحهات از وب سایت خود  اضافه کنید. این کد به گوگل آنالیتیکس اجازه می دهد تا داده ها را از بازدیدکنندگان وب سایت شما جمع آوری کرده و آن ها را مورد تحلیل قرار دهد.

مرحله 3: تعیین اهداف(Goals)

اهداف برای اندازه گیری موفقیت وب سایت در هر بخش شما ضروری هستند. با گوگل آنالیتیکس، می توانید اهداف خاصی مانند میزان تکمیل خرید یا ثبت نام در خبرنامه تعیین کنید. برای تنظیم اهداف، به حساب Google Analytics خود بروید، به بخش Admin بروید و برگه “Goals” را انتخاب کنید. دستورالعمل ها را دنبال کنید تا اهداف خود را تعریف کنید و سپس میزان به وقوع پیوستن آن ها را پیگیری کنید.

مرحله 4: آشنایی با دشبورد گوگل آنالیتیکس

پس از نصب کد رهگیری و تنظیم اهداف، می توانید آشنایی دقیق با داشبورد گوگل آنالیتکس را شروع کنید. داشبورد یک نمای کلی از معیارهای کلیدی سایت شما مانند ترافیک وب سایت، رفتار کاربر و میزان تبدیل آن ها به مشتری را ارائه می دهد. مدتی را صرف آشنایی با بخش ها و گزارش های مختلف کنید تا در آینده بتوانید بهتر از آن ها استفاده کنید.

مرحله 5: تجزیه و تحلیل مخاطبان

بخش های «Audience» و «Acquisition» در گوگل آنالیتیکس بینش های ارزشمندی را در مورد بازدیدکنندگان وب سایت شما و نحوه پیدا کردن سایت شما ارائه می دهند. با این بخش ها بیشتر آشنا شده تا بتوانید ویژگی های رفتاری مخاطبان، علایق آن ها و کانال هایی را که بیشترین ترافیک را به وب سایت شما هدایت می کنند، بشناسید.

مرحله 6: آشنایی با بخش های Behavior و Conversions

بخش های «Behavior» و «Conversions» اطلاعاتی درباره نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما و اینکه آیا آن ها اقدامات مورد نظر خود را انجام می دهند، مانند خرید یا پر کردن فرم، ارائه می دهد. برای بهینه سازی جریان کاربران و شناسایی محتوای محبوب مشتریان خود، این بخش ها را تجزیه و تحلیل کنید.

مرحله 7: نظارت و بهبود مستمر فراموش نشود

استفاده از گوگل آنالیتیکس یک فرآیند مداوم و بی وقفه است. به طور منظم بر عملکرد وب سایت خود نظارت کنید، معیارهای کلیدی کسب و کار خود را دنبال کنید و داده ها را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید تصمیمات آگاهانه تری بگیرید. از داده های به دست آمده از Google Analytics برای بهینه سازی وب سایت خود، بهبود تجربه کاربری و دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده کنید.

همه چیز در مورد نسخه جدید گوگل آنالیتیکس

نسخه GA4

با ورود نسخه 4 گوگل آنالیتیکس، تغییرات و بهبودهای فوق العاده زیادی در گوگل آنالیتیکس رخ داد که از اصلی ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پایان فعالیت Google Analytics Universal: در 1 ژوئیه 2023، گوگل آنالیتیکس 3 ،که به آن گوگل آنالیتیکس یونیورسال نیز می گفتند، از رده خارج شده و قادر به ارائه تحلیل و بررسی سایت نبود. در حالی که دسترسی به داده های این نسخه قدیمی تا 1 ژوئیه 2024 باقی می ماند، Google Analytics 4 (GA4) به استاندارد جدیدی برای اندازه گیری وب سایت و برنامه تبدیل شده است و همه باید با آن شروع به کار کنند.
  2. عبارات ساده تر برای رویدادها: اکنون می توانید با استفاده از عبارات معمولی و غیر تخصصی، اهداف و رویدادهای خود را تعریف کرده، که انعطاف و دقت بیشتری نیز دارند.
  3. ادغام مستقیم با شبکه های اجتماعی: با ورود گوگل آنالیتیکس 4، شما می توانید تمامی سایت ها، شبکه های اجتماعی، و تمامی رسانه های دیگر خود را در یکجا جمع کرده و به طور جامع و کلی تر نیز به تحلیل و بررسی آن بپردازید. یعنی عملا نسخه جدید گوگل آنالیتکس توانست همه چیز را در یک بسته کامل ارائه دهد.
  4. بهبود روند پیشبینی رفتار کاربرها:
  5.  قابلیت های پیش بینی GA4 قابلیت تحلیل روندهای آینده رفتار کاربر را داشته که این امر فرآیند تصمیم گیری شما را ساده می کند. البته که این پیش بینی ها در گوگل آنالیتیکس 3 نیز وجود داشته ولی اجرای آن امری بسیار دشوار بود.
  6. تمرکز بر حریم خصوصی مدیران سایت: در نسخه جدید این برنامه، گوگل تا جایی که بتواند سعی می کند تا حریم خصوصی کاربران را رعایت کرده و از درز کردن هرگونه اطلاعات مربوط به تحلیل سایت آن ها جلوگیری کند.
  7. به روزرسانی های سیستم API: بخش API یک بخش بسیار تخصصی بوده که برای افرادی که به دنبال ویژگی های فوق پیشرفته گوگل آنالیتیکس هستند مناسب است. این بخش نیز همچنان در حال توسعه است و در نسخه جدید آن میزان دسترسی برنامه نویسان و طراحان سایت به آن بیشتر شده است تا بتوانند بخش های زیادی را تحت کنترل خود بگیرند.
  8. ابعاد منبع ترافیک جدید: برای تقویت گزارش های بخش Acquisition، گوگل آنالیتیکس منابع ترافیک جدیدی را اضافه کرده است که با پیوند دادن آن ها به Campaign Manager 360 و Search Ads 360 ، قابل دسترسی هستند.
  9. بهبود ادغام با ابزار AdSense: اکنون می توانید مستقیما پیوندهایی بین ویژگی های 4Google Analytics  و حساب های AdSense خود برقرار کنید تا تصمیمات شما برای تبلیغات منطقی تر شوند.

کلام آخر

در دنیای دیجیتال، هیچ چیز مهم تر از تجزیه و تحلیل اطلاعات نیست! گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین و به صرفه ترین ابزارهای تحلیل وب سایت بوده که با کمک آن مدیران سایت می توانند به اطلاعات نایاب و با ارزشی در مورد سایت خود دست یابند و همه روزه سایت خود را بهبود دهند.

امیدواریم با کمک این مقاله توانسته باشیم شما را در داشتن سایت با رتبه بالاتر و بازدهی بیشتر راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *