راهنمای کاربردی برای استفاده از ایمیل مارکتینگ به عنوان ابزار تبلیغاتی قدرتمند

اهمیت ایمیل مارکتینگ

گسترش و پیشرفت بازاریابی و تبلیغات باعث شده تا این صنعت فراتر از تبلیغات اینترنتی رود. یکی از راه های ارتباطی که تقریبا اکثر مردم دنیا آن را دارا می باشند ایمیل است. ایمیل مارکتینگ به معنای بازاریابی و تبلیغات به وسیله ایمیل است که به عنوان یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند شناخته می شود. ایمیل به نسبت شبکه های اجتماعی دیگر محبوبیت کمتری دارد اما می توان اطمینان داشت که اکثر افراد حداقل یک ایمیل را دارند.

ایمیل مارکتینگ

فهرست مطلب

ایمیل هر فرد یک داده شخصی محسوب می شود که محفوظ نگه داشتن آن از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید از آن سو استفاده کرد. به همین دلیل ارسال پیام از طریق ایمیل نیازمند توجه به نکاتی است. در این مقاله قصد داریم به صورت کاربردی ساخت یک ایمیل با کیفیت را برای تبلیغات توضیح و آموزش دهیم.

ارسال ایمیل

چگونه ایمیل های جذاب بنویسیم؟

- وقت مخاطبان را تلف نکنید

ایمیل های ارسالی باید کوتاه و مختصر باشد و به راحتی منظور شما را برساند. ایمیل شما نباید وقت مخاطب را تلف کند. همیشه زمان و توجه مخاطب را اولین اولویت خود در نوشتن بدانید و از قدرت آن غافل نشوید. همچنین تنها زمانی از ایمیل استفاده کنید که حرفی برای گفتن دارید و یا پیشنهادی در نظر گرفته اید. هر چه تعداد ایمیل های یک کسب و کار بیشتر باشد مخاطب اهمیت کمتری به فرستنده می دهند. فرض کنید شما دو نوع دوست دارید که یکی از آنها روزانه ده پیام مختلف و کم اهمیت می فرستد و دیگری هفته ای چند پیام ارسال می کند. کدام فرد اهمیت بیشتری برای تان دارد؟ این موضوع در مورد ارسال ایمیل در بازاریابی نیز صادق است و باید به آن توجه کرد.

- مفید و بخشنده

بسیاری از شرکت ها تنها زمانی ایمیل ارسال می کنند که از مخاطبان خود انتظار و یا درخواستی دارند. گاهی اوقات باید برای مردم پیشنهاد ها و سود هایی داشته باشیم تا در ذهن آنها به عنوان یک فرد خود خواه شکل نگیریم. هر ایمیل باید برای مخاطبان مفید و دارای فایده باشد تا مخاطب بعد از خواندن آن احساس بیهودگی نکند.

- لحن صمیمی و دوستانه

ایمیل باید با لحنی صمیمی و دوستانه نوشته شود و رسمی بودن آن ارتباط میان شرکت و افراد را از بین می برد. در این قسمت باید فرض کنید که پیام خود را برای یک دوست صمیمی که چند سال است آن را می شناسید، ارسال می کنید. استفاده از کلماتی همچون “تو” و “شما” در حالتی که بی احترامی نباشند بسیار برای لحن صمیمانه موثر و کاربردی است. مرز میان صمیمیت و بی احترامی بسیار نازک است و در اثر تنها چند کلمه مشخص می شود!

ایمیل

- در تیم مخاطبان باشید

اگر مخاطبان احساس تنهایی و دشمنی با شما کنند، بازی را باخته اید و از فروش دور شده اید. مخاطبان باید احساس کنند که در تیم شما هستند و شما اینجایید تا به آنها کمک کنید. با آنها همدردی کنید و برای رفع مشکلات مخاطبان خود تلاش داشته باشید. همیشه مخاطبان در ابتدای خواندن پیام حالت دفاعی دارند و تا زمانی که دوستی شما را حس نکنند این حالت از بین نمی رود.

- شناخت حد و حدود ها

درست است که رفتار صمیمانه و دوستانه به افزایش بازدهی ایمیل ها کمک می کند اما هیچ وقت نباید مرز ها را فراموش کرد و آنها را زیر پا گذاشت. ایمیل باید به شدت شخصی سازی شده و دوستانه باشد اما اگر مشتری احساس کند که شما در حال بازی با کلمات هستید به سرعت بازخورد منفی می دهد. شناخت این مرز باریک میان صمیمیت و بی احترامی یکی از لازمه های هر ایمیلی است.

- پاداش بابت خواندن ایمیل

سعی کنید در اکثر ایمیل هایتان پاداشی به هر اندازه کوچک بگذارید تا مخاطبان از خواندن ایمیل شما احساس مفید بودن کنند. این پاداش می تواند در قالب شرکت در یک قرعه کشی نیز باشد. از پاداش تان در عنوان ایمیل صحبت کنید تا احتمال کلیک بر روی آن بیشتر شود. البته تمام ایمیل ها نیز نباید پاداش داشته باشند و باید میان شان برخی را جا انداخت. این موضوع باعث می شود مخاطبان همیشه از شما انتظار نداشته باشد و ارزش پاداش برایش حفظ شود.

این نکات تنها نکاتی بودند که ایمیل ما را به صورت کلی بهتر می کنند اما ممکن است مخاطب اصلا ایمیل را باز نکند. اکثر اینباکس های ایمیل افراد پر از پیام های نخوانده است که دیده شدن پیام شما را در میان دیگران سخت می کند. به همین دلیل باید برخی نکات را در عنوان ایمیل به کار برد تا احتمال باز شدن آن بیشتر شود.

تبلیغات ایمیلی

چگونه ایمیلی داشته باشیم که باز شود؟

- استفاده از اعداد

به طور روانشناسی افراد صفت ها و آمار های نسبی و تقریبی را دوست ندارند. استفاده از اعداد در عنوان ایمیل آن را جذاب تر و پر بازدید تر می کند. فرض کنید قصد اطلاع رسانی یک قرعه کشی با مبلغی مشخص را دارید. در این حالت باید در عنوان خود مبلغ قرعه کشی را به صورت عدد بنویسید تا مخاطب جذب آن شود. برای خوانا تر شدن اعداد حتما از ویرگول میان صفر ها و درصد برای آمار ها نیز استفاده کنید.

ایمیل مارکتینگ

- پرسش و ایجاد کنجکاوی

به طور روانشناسی افراد صفت ها و آمار های نسبی و تقریبی را دوست ندارند. استفاده از اعداد در عنوان ایمیل آن را جذاب تر و پر بازدید تر می کند. فرض کنید قصد اطلاع رسانی یک قرعه کشی با مبلغی مشخص را دارید. در این حالت باید در عنوان خود مبلغ قرعه کشی را به صورت عدد بنویسید تا مخاطب جذب آن شود. برای خوانا تر شدن اعداد حتما از ویرگول میان صفر ها و درصد برای آمار ها نیز استفاده کنید.

- پیشنهاد و وعده

ایمیل شما باید یک وعده مشخص و معین به مخاطبان دهد. آنها باید بدانند که دقیقا به دنبال چه چیزی هستند و در چه زمانی به هدف خود می رسند. این موضوع میل به خواندن ایمیل را بیشتر می کند و می توان احتمال داد که افراد بیشتری آن را می خوانند.

- تجربه و امتحان

از ایمیل های نا موفق نترسید و همواره در حال تست روش های جدید باشید. سعی کنید هر ایمیل خود را با یک قلم بنویسید و در آخر نتایج آنها را باهم مقایسه کنید. هر کسب و کاری با یک طرز بیان جواب می دهد. باید بهترین خود را پیدا کنید و در ادامه از آن بهره ببرید.

- یادگیری از دیگران

شرکت های بزرگ و ایمیل های آنها، چه داخلی و چه خارجی فرصت خوبی برای یادگیری هستند. همچنین مقاله ها و ویدیو های موجود در وب سایت ها نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد اما حتما دقت داشته باشید که به چه فردی اعتماد می کنید و از چه کسی یاد می گیرید.

- اجتناب از آمار های غلط

اینکه تعداد کلمات یک عنوان یا متن ایمیل باید به چه صورت باشد بسته به مخاطبان شما متفاوت است و نباید به اعداد و آمار های غلطی که توی اینترنت هستند اعتماد کنید. به همین دلیل است که پیشنهاد می شود انواع نوشته ها را تست کنید و با توجه به مخاطب خاص خود و بازخورد آنها عمل کنید. هر کسب و کاری با توجه به حوزه کاری اش نیازمند ایمیلی متفاوت است و اعلام یک عدد مشخص برای هر بخشی از آن کاملا غلط می باشد.

چگونه ایمیلی داشته باشیم که کامل خوانده شود؟

- به ایمیل خود هویت دهید

یکی از اهداف هر کسب و کاری در ایمیل های خود نشان دادن شخصیت به مخاطبان است. زمانی که مشتریان شخصیت ما را بدانند بهتر ارتباط می گیرند و شناخت کامل تری از شرکت پیدا می کنند. یکی از راه های نشان دادن هویت در پیام ها افزایش سرعت در نوشتن است. وقتی سرعت نوشتن بالا می روند شخصیت درونی آشکار می شود و حس کلی انتقال می یابد.

- متن کوتاه داشته باشید

هر چه متن ایمیل شما طولانی تر باشد افرادی که آن را می خوانند کمتر می شوند. با گسترش اینترنت و فضای مجازی مردم به کم خوانی عادت کردند و وقت کمتری را برای خواندن صرف می کنند. این موضوع در مورد ایمیل نیز صادق است و باید از زیاده نویسی در پیام ایمیل به شدت اجتناب کرد.

- سوال بپرسید و جواب دهید

عنوان شما با توجه به نکات بالا باید حالت سوال برانگیز داشته باشد تا کنجکاوی مخاطب را افزایش دهد اما این سوالات اینجا تمام نمی شوند. بلکه متن ایمیل باید سوال های جدید برای پیام های بعدی بپرسد و برخی ابهامات قبلی مشتری را نیز در طول متن خود رفع کند.

بازاریابی ایمیلی

- حوصله سر بر نباشید

ایمیل ارسالی به هیچ وجه نباید خشک و حوصله سر بر باشد. گاهی اوقات باید آن را طنز کرد و قوائد ادبیاتی را شکست. مانند مثالی که قبلا زده شد فرض کنید در حال پیام دادن به دوست صمیمی خود هستید. آیا با ادبیات رسمی صحبت می کنید؟ ایمیل های تبلیغاتی نیز این گونه هستند و باید آن را از خشک بودن در آورد.

- دوری از خود خواهی

میزان تعریف از خود تان را کم کنید و مخاطبان را همچون دوست خود بدانید. اگر مخاطب احساس تنهایی و یا ضعف کند، قطعا میلی به خواندن کامل ایمیلی نخواهند داشت.

چگونه ایمیلی داشته باشیم که منجر به فروش شود؟

- مزایا و سود های محصول را بفروشید

زمانی که قصد تبلیغ محصولی را دارید، نباید آن محصول را تبلیغ کنید بلکه باید مزایای آن را برای مشتریان نشان دهید. به عنوان مثال فرض کنید قصد تبلیغ خمیر دندانی را داریم. برای تبلیغ این محصول نباید جنس خمیر دندان و یا کیفیت آن را تبلیغ کنیم بلکه باید به تمیزی دندان و خوش بویی دهان بپردازیم. تمیزی دندان و خوش بویی آن مزایای استفاده از خمیر دندان است که به وضوح مشتری متوجه آن می شود و تاثیر مستقیم می گذارد.

- نشان دادن چیز هایی که از دست می دهند

از لحاظ روانشناسی انسان ها آزار بیشتری می بینند از آن چیزی که از دست می دهند به نسبت لذت چیزی که بدست می آورند. به همین دلیل باید در مورد آنچه صحبت کنیم که مخاطب با نخریدن محصول از دست می دهد. به عنوان مثال فرض کنید قصد تبلیغ موتور سیکلتی کوچک و شهری را داریم. برای تبلیغ این محصول باید استرس از دست دادن زمان و به موقع رسیدن به محل کار را نشان داد.

- تعیین مهلت مشخص

بسیاری از افراد جزو مخاطبان شما هستند اما فعالیتی در مقابل فراخوان ها و پیشنهادات شما ندارند. برای این دست از افراد باید مهلت تعیین کرد تا احساس عجله کنند و هر چه سریع تر مراحل کاری را انجام دهند. به طور کلی تعیین مهلت باعث می شود از عقب افتادن کار ها جلوگیری شود.

- فراخوان به عمل(Call to Action)

بعد از یک تبلیغ و بازاریابی با کیفیت باید مشتری را به سمت عمل خرید ترغیب کنیم و مزایای مان را یاد آوری کنیم. فراخوان به عمل یا همان Call to Action به معنای اعلام انتظار بعدی ما از مخاطبان است. این انتظار می تواند در قالب خواندن متنی باشد و یا یاد آوری برای خرید از سایت.

ارسال ایمیل تبلیغاتی

- ذکر لینک و ارجاع دادن

بیشتر افراد حتی اگر متقاعد به خرید نیز شده باشند سراغ سایت شما نمی آیند. بلکه این شما هستید که باید آنها را به خرید و سایت تان ارجاع دهید. البته امروزه به علت کلاه برداری های بسیار از طریق لینک های تقلبی اعتماد مردم به لینک ها کمتر شده است اما باز هم کاربرد های فراوانی دارد.

کلام آخر

در کنار تمام نکات گفته شده باید به یک مورد توجه ویژه داشت. همیشه از روش های گوناگون استفاده کنید و داشتن یک الگوی مشخص و معین کاملا اشتباه است. شکست خوردن و نتیجه نگرفتن خود نیز یک نتیجه مثبت و تجربه می باشد که به ما کمک می کند تا در دفعات بعدی بهتر عمل کنیم و هیچ وقت تسلیم نشویم. قطعا نکات گفته شده در این مقاله تمام نکات لازم نبود و نیازمند تحقیق و جستجوی بیشتر است اما ما سعی کردیم تا نکات اصلی مورد نیاز را معرفی کنیم و شما را با برخی از آنها آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *