لینک UTM چیست و چگونه لینک UTM بسازیم؟

لینک UTM چیست و چگونه لینک UTM بسازیم؟

به یک تبلیغ ساده در سطح شهر توجه کنید، تفاوت آن با تبلیغاتی که در کمپین های دیجیتال مارکتینگ خود قرار می دهیم چیست؟ با ورود دنیای بازاریابی به فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی، نه تنها تبلیغات بازدهی بیشتری دریافت کردند، بلکه انتشار و پخش آن ها نیز تا حد قابل توجهی افزایش یافت. اما قصه اینجا تمام نمی شود!

یکی دیگر از مزیت های دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات معمولی و در سطح شهر، قابلیت پیگیری تک تک آن ها است! با اجرای یک سری تنظیمات ساده و راحت در آدرس لینک مقصد خود(همان آدرس URL)، شما می توانید به راحتی تمامی تبلیغات و کمپین های خود را مدیریت و میزان بازدهی آن ها را پیگیری کنید! به این نوع لینک های خاص و دستکاری شده، لینک UTM گویند.

اگر شما نیز به دنبال افزایش بازدهی و سودآوری کمپین های دیجیتال مارکتینگ خود هستید و می خواهید تا بتوانید به راحتی تمامی اشکالات و نقاط ضعف و قدرت تبلیغات خود را پیگیری کنید، در این مقاله کامل در هلپ مارکتینگ ، قصد داریم تا با بررسی چیستی لینک های UTM و نحوه ساخت آن ها، شما را بیشتر راهنمایی کنیم.

فهرست مطلب

دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با لینک های UTM

به طور کلی، لینک های UTM( مخفف Urchin Tracking Module)  لینک هایی هستند که از یک آدرس ساده( همان URL) به همراه پارامترهای اضافی متصل به آن تشکیل شده است. هنگامی که این پارامتر های خاص را به انتهای لینک آدرس خود اضافه کنید، ردیابی جزئیات مختلفی از کمپین مانند منبع، رسانه، نوع کمپین و بسیاری از موارد دیگر ممکن می شود.

به طور مثال، اگر کاربری از یک سایت نمایش دهنده تبلیغ بر روی یک بنر تبلیغاتی خاص شما کلیک کند، به دلیل وجود لینک های UTM، می توانید منبع دقیق آن را به ساده ترین روش پیگیری کنید!

لینک های UTM دارای پنج پارامتر اصلی هستند که با اضافه کردن آن ها می توانید اطلاعات زیادی را از کمپین های خود بدست بیاورید:

پارامترutm_source:

این پارامتر می تواند محل ورودی منبع کاربر به سمت سایت شما را شناسایی کند. منبع تبلیغ شما می تواند یک وب سایت، پلتفرم یا انتشارات باشد که با کمک این پارامتر کاملا قابل شناسایی است.

پارامترutm_medium:

این پارامتر، رسانه یا کانالی را که لینک از طریق آن به اشتراک گذاشته شده یا کلیک شده است را مشخص می کند. عبارت Medium به معنای واسطه نیز قابل معنی است و این پارامتر عملا گزارش دهنده واسطه بین شما و کاربر برای دیده شدن تبلیغ است.

پارامترutm_campaign:

برای آن که بتوانید به میزان اثربخشی کمپین خود پی ببرید، با اضافه کردن این پارامتر می توانید بفهمید که کاربر روی کدام یک از کمپین های شما کلیک کرده است.

پارامترutm_term

از این پارامتر بسیار مهم برای تعیین کلمات کلیدی مرتبط با تبلیغ استفاده می شود. این پارامتر به شما می گوید که از میان این همه تبلیغ شما، کدام کلمات کلیدی بوده اند که بازدهی بیشتری داشته اند و توانسته اند افراد زیادی را به کلیک بر روی آن ترغیب کنند. با کمک این پارامتر، عملا یک بازاریاب خبره را در کنار خود استخدام کرده اید که استباهات شما را به شما اعلام می کند.

پارامترutm_content:

 این پارامتر یک پارامتر خاص است که برای هر تبلیغ موجود در کمپین به صورت جداگانه تعیین می شود. با کمک این پارمتر می توانید تبلیغات برتر خود را به راحتی شناسایی کنید.

لینک UTM

مزایای استفاده از لینک های UTM

از مهم ترین و اصلی ترین مزایای استفاده از لینک های UTM می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ردیابی منبع ترافیک:

لینک های UTM به شما امکان می دهند منبع ترافیک وب سایت خود را ردیابی کنید. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند بفهمید کدام منابع بیشترین ترافیک را به وب سایت شما وارد می کنند و بر این اساس استراتژی های بازاریابی خود را بهینه کنید.

1. تجزیه و تحلیل عملکرد کمپین

 با استفاده از لینک های UTM، می توانید عملکرد کمپین های بازاریابی خود را تجزیه و تحلیل کنید و تصمیمات مبتنی بر داده را بگیرید. می توانید اثربخشی کمپین های مختلف را ردیابی کنید، عملکرد کانال های مختلف را مقایسه کنید و زمینه های بهبود را شناسایی کنید.

3. استراتژی های بازاریابی خود را بهینه کنید

لینک های UTM داده های ارزشمندی را در مورد رفتار بازدیدکنندگان وب سایت شما ارائه می دهند و به شما این امکان را می دهند که استراتژی های بازاریابی خود را بهینه کنید و میزان سود دهی خود را بهبود بخشید.

4. سئوی خود را بهبود بخشید

با ارائه داده های دقیق در مورد ترافیک وب سایت شما، عملا می توانید سئوی سایت خود را نیز بهبود دهید. با ردیابی منبع ترافیک خود، می توانید تشخیص دهید که کدام کلمات کلیدی و عبارات بیشترین ترافیک را به وب سایت شما می آورند و محتوای خود را بر این اساس بهینه کنید.

5. ایجاد گزارش های سفارشی

 لینک های UTM به شما امکان می دهد گزارش های ارائه شده را به صورت شخصی و بر اساس سلیقه خود شخصی سازی کنید. بنابراین، می توانید از این اطلاعات برای ایجاد گزارش هایی استفاده کنید که متناسب با نیازها و اهداف خاص شما باشد. البته که این کار باید با کمک ابزارهایی مانند گوگل ادز و یا دیگر نمایش پخش کنندگان تبلیغ صورت گیرد.

6. صرفه جویی در زمان و هزینه

با استفاده از لینک های UTM، می توانید با شناسایی موثرترین کانال ها و استراتژی های بازاریابی در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. این می تواند به شما کمک کند تلاش های خود را بر روی کانال هایی متمرکز کنید که بیشترین ترافیک و سود آوری را به همراه دارند، در حالی که هزینه های خود را برای کانال های کمتر موثر کاهش می دهید.

نحوه ایجاد لینک UTM

حال که با لینک های یو آر ال و مزایا آن آشنا شدیم، نوبت به بررسی مراحل ایجاد این لینک ها می رسد:

1. ایجاد URL معمولی

یک URL ایجاد کنید که می خواهید پارامترهای UTM را به آن اضافه کنید. می توانید از هر URL استفاده کنید، مانند صفحه اصلی وب سایت خود یا لینک هر صفحه دیگری از سایت خود. به طور مثال، اگر قصد تحلیل و پیگیری تبلیغ خاصی از محصولی را دارید، کافیست تا لینک تبلیغ هدایت کننده به صفحه فرود آن محصول را آماده کنید.

2. افزودن پارامتر های UTM

پارامترهای UTM مورد نظر خود را به انتهای URL اضافه کنید. در اینجا نمونه ای از URL با پارامترهای UTM آمده است:

https://www.example.com/page?.utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=spring_sale&utm_term=shoes&utm_content=banner_ad.

3. استفاده از ابزارهای UTM Builder

در صورتی که احساس می کنید ساخت لینک های UTM کاری دشوار و نیازمند تبحر زیادی است، پیشنهاد می کنیم از ابزار UTM builder برای ایجاد لینک های UTM استفاده کنید. بسیاری از ابزارهای سازنده UTM به صورت آنلاین در دسترس هستند، مانند Google Analytics Campaign URL Builder، Replug و بسیاری دیگر از نرم افزارهای ایرانی دیگر.

از لینک UTM تولید شده در کمپین های بازاریابی خود مانند پست های رسانه های اجتماعی، ایمیل ها یا تبلیغات استفاده کنید.

ابزارهای ساخت لینک UTM

Google Analytics Campaign URL Builder

این ابزار رایگان ارائه شده توسط گوگل است که به شما امکان می دهد به راحت ترین حالت ممکنه لینک های UTM برای کمپین های بازاریابی خود ایجاد کنید. می توانید از این ابزار برای اضافه کردن پارامترهای UTM به URL های خود و ردیابی عملکرد کمپین های خود در Google Analytics استفاده کنید.

Replug

یک پلت فرم مدیریت لینک است که ابزار سازنده لینک UTM را نیز ارائه می دهد. با Replug می توانید لینک های UTM ایجاد کنید، URL ها را کوتاه کنید و عملکرد کمپین های خود را پیگیری کنید. توجه داشته باشید که کوتاه کردن لینک ها در افزایش اعتماد مشتریان تاثیر مثبتی داشته و آن را پیشنهاد می کنیم.

Buffer UTM Builder

یک ابزار رایگان دیگر لینک سازی است است که به شما امکان می دهد لینک های UTM را برای کمپین های بازاریابی خود ایجاد کنید. با Buffer UTM Builder، نه تنها می توانید پارامترهای UTM را به URL های خود اضافه کنید و عملکرد کمپین های خود را پیگیری کنید، بلکه می توانید آن ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم کنید و آرشیو آن ها را تا سال های سال حفظ کنید.

Terminus

یک پلت فرم مدیریت لینک مانند Replug است که ابزارهای مختلفی از جمله سازنده لینک UTM را ارائه می دهد. با Terminus، می توانید لینک های UTM مختلفی ایجاد کنید، URL ها را کوتاه کنید و عملکرد کمپین های خود را پیگیری کنید

UTM

کلام آخر

ردیابی بازدهی و میزان جلب توجه تبلیغات شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با استفاده از لینک های UTM می توانید به راحتی تمامی تبلیغات و مطالب منتشر شده خود را پیگیری کرده و از میزان سودآوری آن اطمینان حاصل کنید. امیدواریم با کمک این مقاله بتوانید بهترین و بیشترین استفاده را از لینک های UTM ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *