معرفی کامل ابزار Google Trends و نحوه استفاده از آن

ابزار گوگل ترندز چیست؟

گوگل بزرگ ترین و اصلی ترین موتور جستجوی موجود در دنیا است که در سال 1998 تاسیس شد و هر روز روند افزایش مخاطب و رشد تصاعدی چشم گیر خود را حفظ و بیشتر کرد. امروزه گوگل به کاربردی ترین موتور جستجوی جهان تبدیل شده است و زندگی بدون آن و قابلیت هایش سخت تر از تصور می باشد. این پلتفرم نقش مهمی در بازیابی اطلاعات آنلاین ایفا می کند و آن را به یک منبع کلیدی برای کارمندان، بازاریابان، محققان و افراد مختلف تبدیل کرده است. گوگل با محبوبیت و تسلط گسترده خود بر روی بازار، توانسته ابزارها و خدمات متعددی را برای بهبود تجربه کاربران ارائه دهد و آنها را در زمینه های مختلف راهنمایی کند. یکی از این ابزار ها که کاربرد بسیاری در سئو سایت نیز دارد Google Trends است.

How to work with Google Trends

فهرست مطلب

گوگل ترند(Google Trend) یا همان گوگل ترندز(Google Trends) در سال 2006 میلادی عرضه شد و تا به امروز تغییرات زیادی داشته اما به طور کلی وظیفه او تشخیص و مقایسه کلمات و عبارات کلیدی مختلف است با جزئیات و فیلتر های مخصوص به هر کدام. داشتن ترافیک مناسب قطعا بهترین چیزی است که یک سایت انتظار دارد. برای داشتن این ارقام و نتایج باید سئو(SEO) سایت نیز با کیفیت طراحی شود. این بحث سئو دقیقا نقطه ای است که گوگل ترندز با کلمات و عبارات کلیدی اش به کمک ما می آیند تا بهتر درک کنیم مردم در هنگام جستجو در گوگل دقیقا به دنبال چه چیز هایی هستند. در ادامه ی این مقاله با ویژگی ها و جزئیات گوگل ترندز بیشتر آشنا می شویم و یاد می گیریم که چگونه از این ابزار قدرتمند در کار هایمان استفاده کنیم.

ویژگی های اصلی گوگل ترندز

جستجو و کاوش

یکی از ویژگی های برجسته گوگل ترندز توانایی کاوش میان اطلاعات و ریز شدن بین شان است. به طور کلی این ویژگی به کاربران امکان جستجوی دقیق و عمیق تر را می دهد تا بتوانند با توجه به نیاز شان کلمات و عبارات مختلف را بشناسند و از آنان استفاده کنند. این جستجو تنها مخصوص یک عبارت نیست و شما می توانید عبارات مختلف را نیز با هم مقایسه کنید و در آنها عمیق تر شوید.

Search and explore

فیلتر و جزئیات گوگل ترندز

شاید بتوان گفت اصلی ترین ویژگی گوگل ترندز که آن را محبوب کرده است داشتن فیلتر های مختلف برای جستجو و کاوش است. در گوگل ترندز شما می توانید چهار فیلتر اصلی و مهم را تعیین کنید و تحقیقات خود را از روی آنان پیش ببرید. این چهار فیلتر شامل محل جستجو، بازه زمانی، دسته بندی موضوعات و نوع جستجو هستند که در ادامه هر کدام را به اختصار توضیح می دهیم.

  • محل جستجو

در این فیلتر شما می توانید کشور مورد نظر خود را برای جستجو انتخاب کنید تا داده ها مختص به آن کشور شوند. از نکات مثبت این فیلتر نیز حضور ایران در کشور های زیر پوشش گوگل ترندز است و مشکلات فیلترینگ ندارد. البته استفاده از فیلتر شکن های مختلف میان کاربران ایرانی کمی آمار و نتایج را دست کاری می کند و تاثیرش را نیز در کشور های دیگر نیز می گذارد. به عنوان مثال اگر از ده میلیون ایرانی با کمک فیلتر شکن به کشور دانمارک وصل شوند علاوه بر ایران، آمار و اطلاعات دانمارک نیز تغییر می کند(این اعداد و اطلاعات صرفا مثال هستند).

  • بازه زمانی

در این قسمت می توان بازه زمانی خاصی را مشخص کرد تا نتایح جستجو تنها به این بازه محدود شود. این ابزار کاربرد زیادی برای خبرگذاری ها نیز دارد چرا که با کمک این فیلتر می توانند اطلاعات به روز و اخیر را به دست بیاورند و از آن عبارات کلیدی در محتوا های خود استفاده کنند.

  • دسته بندی موضوعات

همچنین می توانید موضوعات مورد جستجو خود را نیز فیلتر و محدود کنید. به عنوان مثال رایانه، سلامت، ورزش، کتاب، ادبیات و… از نمونه های موضوعات مختلف هستند. شناخت موضوع دقیق نیازمند شناخت دقیق مخاطبان است. در کل شناخت مخاطبان را همیشه اولویت اول خود در کسب و کار بدانید.

  • نوع جستجو

در این قسمت مشخص می کنید که جستجوی شما از چه نوعی است و چه پلتفرمی را شامل می شود. جستجو در تصاویر، یوتوب، اخبار، محصولات و… از مثال های نوع جستجو هستند که برای هر کسب و کار کاربرد متفاوتی دارد.

داده های به روز در گوگل ترندز

ویژگی دیگر گوگل ترندز داشتن داده های به روز و دقیق است. با اسفاده از گوگل ترندز می توانید از آخرین روند ها و جریانات روز جستجوی خود آگاه باشید. این ویژگی به کاربران امکان بررسی و تحلیل روند ها و موضوعات در حال ظهور را نیز می دهد تا افراد و کسب و کار ها اطلاعات خود را با توجه به آن افزایش دهند و به روز باشند.

Updated data

تصویر سازی

ویژگی تصویر سازی به مخاطب کمک می کند تا اطلاعات را جمع و جور تر و در قالب های بهتری ببیند تا نتیجه گیری و تصمیم راحت تر شود. گوگل ترندز داده ‌ها را در قالب ‌های جذاب بصری، مانند نمودار های خطی، نمودار های میله ‌ای، نقشه ‌ها و موارد دیگر ارائه می‌ دهد. با این تصویر سازی ها می توان مطالب را در یک قالب کلی دید و درک راحت تری از آن گرفت.

محیط کاربری راحت گوگل ترندز

شاید این ویژگی خیلی اهمیت ساختاری در نتیجه تحقیقات ما نداشته باشد اما به طور کلی به درک راحت تر ما و زیبایی بصری نتیجه کمک کننده است و حداقل برای شرکت بزرگی مثل گوگل رعایتش ضروری می باشد.

Google Trends

گوگل ترندز رایگان است

همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کرد که استفاده از گوگل ترندز رایگان است و می توان بدون صرف هزینه از آن استفاده کرد. این ویژگی به کسب و کار های تازه کار، کمک می کند تا با فشار های مالی کمتری رو به رو شوند و راحت تر کار خود را شروع کنند. علاوه بر رایگان بودن، حضور ایران در فیلتر کشور گوگل ترندز نیز کاربرد آن را دو چندان کرده و برخلاف بسیاری از پلتفرم های دیگر مشکل فیلترینگ کمتری دارد.

کاربرد های گوگل ترندز در زمینه های مختلف

تولید محتوا و سئو

یکی از اصلی ترین اهداف هر سایت و کسب و کاری رسیدن به ترافیک بازدید بالا است. ممکن است با خود فکر کنید که ترافیک بالا لزوما منجر به خرید نمی شود اما باید گفت که ترافیک بالا احتمال رسیدن به فروش و سود را بیشتر می کند البته که تنها عامل نیست اما اهمیت زیادی دارد. برای رسیدن به این ترافیک بالا باید سایت شما سئو قوی و محتوای با کیفیتی داشته باشد تا احتمال دیده شدن آن در صفحات جستجو بیشتر شود. یک سئو و محتوای مناسب باید با کلمات کلیدی ای هماهنگ باشد که مردم آن را بیشتر جستجو می کنند. به این معنا که اگر مردم برای خرید لباس بچه عبارت “خرید لباس سایز بچه” را بیشتر جستجو می کنند؛ شما به عنوان یک سئو کار باید از این عبارت در جهت افزایش بازدید کار خود استفاده کنید. تولید محتوا نیز باید با سئو و عبارات کلیدی آن هماهنگ باشد تا لطمه ای به میزان ترافیک سایت وارد نشود.

seo

تحقیقات بازار

از دیگر کاربرد های گوگل ترندز تحقیقات بازار است که باید در این مقاله به آن اشاره کرد. با کمک گوگل ترندز و شناخت روند ها و جریان ها می توانید بازار مالی خود و مخاطبان تان را بیشتر بشناسید و بر روی آنان تحقیق داشته باشید. تحقیقات بازار تنها مربوط به امور مالی و کسب و کاری نیست بلکه می تواند جنبه روان شناسی و شناخت جامعه نیز داشته باشد. به عنوان مثال اگر میزان جستجوی عبارت “زیر قیمت” در میان سال های مختلف روندی صعودی داشته باشد می توان تا حدودی نتیجه گرفت که مردم بیشتر به دنبال کالا های ارزان هستند و قدرت خرید شان به نسبت سال های گذشته تغییر کرده است. البته این دست نتیجه گیری ها تک بعدی نیست و ممکن است به صد ها عامل ارتباط داشته باشد به همین دلیل این نتیجه گیری را صرفا به عنوان مثال در نظر بگیرید و قبل از نتیجه گیری تحقیقات بازاری کاملی داشته باشید.         

اخبار و رسانه

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد. گوگل ترندز فیلتر و قابلیت هایی در رابطه با زمان و مکان دارد. این فیلتر ها باعث شده تا در اخبار و رسانه ها نیز کاربرد بسیاری داشته باشد و از آن استفاده شود. زمانی که شما قصد اطلاع رسانی در رابطه با موضوعی را دارید حداقل نکته ای که باید رعایت کنید به روز بودن آن خبر است که می توان با کمک گوگل ترندز این به روز بودن را حفظ کرد و از آن بهره برد. البته استفاده از این دست قابلیت ها در میان رسانه های بزرگ کمتر دیده می شود چرا که احتمال خطا و یا در نظر نگرفتن بعضی داده ها در هنگام تحقیق بر روی گوگل ترندز بسیار است و رسانه های پر طرفدار و زیر ذره بین سعی می کنند خود شان تحقیقاتی داشته باشند. یعنی از خبرنگاران خود برای تحقیق و جستجو استفاده کنند.

پیش بینی و حدس

کاربرد آخری که در این مقاله برای گوگل ترندز اعلام می کنیم بحث پیش بینی و حدس آینده است. همانطور که در قسمت های بالاتر نیز به آن اشاره شد روند های گوگل ترندز می توانند به ما روابط و جریان هایی نشان دهند که نماینده ای از آینده آن مطلب است. به این معنا که اگر یک عبارت در طول پنج سال اخیر در حال رشد در میزان جستجو اش باشد می توان تا حدودی نتیجه گرفت که پنج سال آینده این موضوع چه تاثیری بر روی جامعه دارد. البته این اعداد و مثال ها فرضی هستند و صرفا به جهت درک بهتر از مطلب اعلام می شوند.

این پیش بینی و حدس ها را شما نیز می توانید داشته باشید و کار سختی نیست. استفاده از گوگل ترندز رایگان است و فیلتر هایی در رابطه با ایران و کشور ما نیز دارد. با کمک این ویژگی ها و اطلاعات پیش بینی های کلی کار دشوار نیست و مردم عادی نیز می توانند انجام دهند. بسیاری از این حدسیات جنبه جامعه شناسی دارد و توسط محققان بزرگ انجام می شود. در این مقاله چهار کاربرد کلی از گوگل ترندز را معرفی کردیم و توضیح دادیم اما قطعا کاربرد های گسترده دیگری نیز دارد که در این مقاله به آن اشاره نشد.

Prediction and guesswork

نحوه استفاده از آن و جزئیات دیگر

برای استفاده از گوگل ترندز  ابتدا وارد سایتش می شوید به این آدرس : https://trends.google.com/trends/ و در قسمت جستجو چهار فیلتر پیش فرض آن را انتخاب می کنید. این چهار فیلتر که قبلا معرفی کردیم شامل محل، زمان، نوع جستجو و دسته بندی موضوعات می باشد. بعد از انتخاب این چهار موضوع عبارت خود را جستجو کنید. اما این تنها قابلیت های گوگل ترندز نیست بلکه شما می توانید با استفاده از علامت جمع چند عبارات را با «یا» از هم جدا کنید و در جستجوی خود چند پارامتر داشته باشید. به عنوان مثال می توان با عبارت «مداد+خودکار+تراش» سه عبارت را با هم ترکیب کرد و در جستجو نشان داد. بعد از انجام این مراحل گوگل ترندز به شما نمودار هایی نشان می دهد که در آنان عبارت جستجو شده بر اساس فیلتر ها قرار دارد. همچنین شما می توانید با استفاده از قابلیت compare یا همان مقایسه کردن بین عبارات خود مقایسه ایجاد کنید و تحقیق کامل تری داشته باشید.

گوگل ترندز تنها نمودار های خطی و تک بعدی ندارد. یکی از نمودار های بسیار جذاب آن نقشه ای است که نشان می دهد در منقطه انتخابی شما(همان فیلتر محل) در چه قسمت هایی میزان جستجوی آن عبارت بیشتر است. به عنوان مثال در فصل سرما میزان جستجوی عبارت خرید بخاری در مناطق سرد سیر بیشتر از مناطق گرم سیر است. این دست مقایسه ها و فیلتر ها در گوگل ترندز بسیار است و پیشنهاد می شود با مراجعه به آن خود تان مهارت پیدا کنید و بر اساس تجربه پیش بروید.

Using Google Trends

کلام آخر

قطعا تمام کاربرد ها، ویژگی ها، جزئیات و نکات دیگر موجود در رابطه با گوگل ترندز و گوگل در این مقاله وجود ندارد و نمی توان همگی آنها را در اینجا یافت. اما ما سعی کردیم برخی از نکات برجسته این موضوع را شرح بدیم تا به شما در زمینه های مختلف کمکی کرده باشیم.

گوگل ترندز تنها نمودار های خطی و تک بعدی ندارد. یکی از نمودار های بسیار جذاب آن نقشه ای است که نشان می دهد در منقطه انتخابی شما(همان فیلتر محل) در چه قسمت هایی میزان جستجوی آن عبارت بیشتر است. به عنوان مثال در فصل سرما میزان جستجوی عبارت خرید بخاری در مناطق سرد سیر بیشتر از مناطق گرم سیر است. این دست مقایسه ها و فیلتر ها در گوگل ترندز بسیار است و پیشنهاد می شود با مراجعه به آن خود تان مهارت پیدا کنید و بر اساس تجربه پیش بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *