پوش نوتیفیکیشن چیست؟

پوش نوتیفیکیشن چیست؟

پوش نوتیفیکیشن یکی از قدرتمند ترین ابزار های حفظ و تقویت ارتباط با مشتری در فضای دیجیتال مارکتینگ  می باشد. هر نوتیفیکیشن یک فرصت برای صحبت و همنشینی با مخاطب است و می تواند کاربرد های مختلفی داشته باشد که در آینده به توضیح آنها می پردازیم. روزانه ده ها و یا حتی صد ها نوتیفیکیشن از برنامه های مختلف آموزشی، ارتباطی، بانکی، فکری و… ارسال می شوند که همچون یک بازار شلوغ و پر سر و صدا برای دیده شدن نیازمند عناصر و ویژگی های منحصر به فرد و خاصی است.

استفاده از نوتیفیکیشن ها تنها به برنامه های تلفن همراه شما ختم نمی شود و می تواند گستره وسیع تری را در برگیرد؛ به عنوان مثال خرید شما از یک فروشگاه نیز می تواند منجر به ارسال پیام و یا همان نوتیفیکیشن شود که قطعا بخشی از بازاریابی هر شرکت و یا کسب و کار به دنبال پیشرفت می باشد. نوتیفیکیشن ها هر کدام انواع مختلفی دارند و با اهداف مختلفی ارسال می شوند که می توانند بر روی صفحه نمایشگر گوشی شما و یا مرورگر تان به نمایش برسند.

در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از انواع نوتیفیکیشن ها یعنی پوش نوتیفیکیشن ها(Push notifications) آشنا کنیم و برخی از کاربرد ها و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

فهرست مطلب

معنای پوش نوتیفیکیشن و تفاوت های آن

همانطور که در قسمت های بالایی نیز به آن اشاره شد. پوش نوتیفیکیشن ها یا همان اعلان های فشاری نوعی از اعلان ها هستند و از لحاظ ساختاری و محل های مورد استفاده شباهت های زیادی با نوتیفیکیشن های عادی دارند با این تفاوت که پوش نوتیفیکیشن ها در قالب های بسیار کوتاه و با تعداد کلمات محدود استفاده می شوند و به دنبال جذب مخاطب از طریق کلیک کردن و فشردن لینک ها می باشند.

در پوش نوتیفیکیشن ها باید مشتری در چند کلمه به گونه قانع و راضی شود. که دست به جستجو و تحقیق بیشتر درباره محصول شما بزند و در فرایند خرید و بازاریابی تان قرار بگیرد. البته این موضوع تنها به محصول و شرکت های فروش کالا محصور نمی شود بلکه می توان از آن در سیستم های ارائه خدمات نیز استفاده کرد و کاربرد های گسترده تری دارد.

ابزارهای ارسال نوتیفیکیشن

ویژگی های پوش نوتیفیکیشن با کیفیت

از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی های یک پوش نوتیفیکیشن با کیفیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کوتاه و خلاصه

یکی از اصلی ترین ویژگی ها و تفاوت های اصلی پوش نوتیفیکیشن ها با اعلان های عادی داشتن مطلبی خلاصه است به این معنا که تعداد کلمات آن محدود باشد و مشتری را از پرداختن و توجه به متن خسته نکند. آمار ها نشان می دهد که اعلان هایی که بیش از بیست کلمه دارند توسط 3.2 درصد افراد کلیک می شوند و آنهایی که ده کلمه و یا حتی کمتر دارند توسط 8.8 درصد افراد کلیک می شوند.

این موضوع نشان می دهد که به طور کلی هر چه پیام شما کوتاه تر باشد احتمال کلیکش بیشتر می شود و می توان بیشتر بر روی آن حساب کرد. البته تعداد کلمات پوش نوتیفیکیشن ها قطعا چیز قراردادی و مشخصی نیست چه بسا اعلان طولانی تری بتواند مخاطب بیشتری از یک اعلان کوتاه جذب کند و این موضوع به مقدار زیادی وابسته به محتوای نوشته شده دارد و نمی توان برای آن عدد تعیین کرد.

به همین دلیل حتما در اولویت اول خود، داشتن متنی خوانا و با کیفیت را قرار بدهید و در ادامه به کوتاه و خلاصه کردن آن بپردازید چرا که متن های کامل تر می توانند اطلاعات بیشتری را انتقال دهند و لزوما کوتاهی اعلان نشانه برتری آن نیست.

- تشویق به عمل

شاید بتوان هر پوش نوتیفیکیشن را به دو مرحله اصلی تقسیم بندی کرد. در مرحله اول که معمولا طولانی تر است، شما سعی می کنید با توجه به مخاطب خود شروع به معرفی محصول کنید و مشتری را با هدف تبلیغ تان آشنا سازید اما در مرحله دوم و آخر سعی می شود که مشتری اقدامی کند و به سراغ تحقیق و جستجو بیشتر درباره محصول شما بیاید.

روش های زیادی برای تشویق مخاطب به عمل وجود دارد، به عنوان مثال می توان از جملات مبهم و یا جوایز مختلفی برای کشاندن مشتری به پروسه خرید استفاده کرد. استفاده از جملات سوالی نیز می تواند راه حل پیشنهادی مناسبی باشد اما دقت کنید که در این جملات به هیچ وجه از دروغ استفاده نکنید زیرا در دراز مدت تاثیر منفی می گذارد و مشتری ای که برای بار اول با دروغ مواجه شده است قطعا در دفعات بعدی به سراغ تان نمی آید.

- زمان مناسب

هر کسب و کاری با توجه به محصول و یا خدمتی که ارائه می دهد یک زمان طلایی و یا به اصطلاح اوج فروش دارد که در آن زمان مشتریان نیاز بیشتری به آن کالا دارند و تبلیغات موثر واقع می شود. پوش نوتیفیکیشن ها نیز با توجه به عنصر سرعت و کوتاهی ای که در آنها دیده می شود به بحث زمان بسیار حساس هستند و مخصوصا برای مردم عادی می توانند جذاب تر به نمایش برسند.

مثلا استفاده از اعلان ها در زمان تعطیلات برای یک کسب و کار مسافرتی می تواند بسیار مفید تر باشد چرا که مردم در تعطیلات بیشتر به مسافرت می روند و به قولی اوج فروش این کسب و کار ها در همان زمان مشخص است. یافتن زمان مناسب برای هر کسب و کار نیازمند تجربه است و باید با رقیبان هر حوزه نیز مقایسه شود.

- مکان مناسب

علاوه بر زمان مناسب باید مکان مشتریان را هم در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر قرار است بلیط سفر از مشهد به تهران را بفروشید ارسال نوتیفیکیشن برای فردی که ساکن شیراز است تقریبا بی فایده می باشد و رسما سرمایه خود را از دست دادید. البته دسترسی به اطلاعات کاربران و موقعیت مکانی آنها با توجه به ملزومات قانونی راحت نیست و باید با دقت و توجه خاصی انجام شود. اما اگر بتوانیم اعلان خود را به این سلاح قوی مسلح کنیم؛ قطعا نرخ کلیک و فایده تبلیغات و اعلان های ما چندین برابر می شود. داشتن ویژگی مکان بیشتر برای کسب و کار های محلی کاربردی است و اگر کسب و کار بزرگی دارید از فرصت دیده شدن در ابعاد بزرگ تر استفاده کنید.

- کسب اعتماد

پوش نوتیفیکیشن های شما باید در دراز مدت از مشتریان کسب اعتماد کنند و دچار معضل بی توجهی مخاطب نشوند. همیشه وقتی یک کسب و کار و یا برنامه جدید برای ما نوتیفیکیشن ارسال می کند برای دفعه اول با دقت نسبتا بالایی می خوانیم و به مرور زمان به آن بی توجه می شویم اما یک نوتیفیکیشن با کیفیت باید به گونه نوشته شود که مخاطب از خواندن آن خسته نشود و حتی اگر قصد خرید ندارد؛ متن آن را بخواند. راه های زیادی برای کسب اعتماد وجود دارد که شاید در اینجا نتوانیم خیلی در مورد آنها بحث کنیم. اما یکی از نکاتی که حتما باید رعایت شوند دوری از فرآیند اسپم(Spam) می باشد.

اسپم به معنای هر گونه ارتباط و پیام ناخواسته ای است که در میزان انبوه ارسال می شود و به مرور زمان با تعداد بسیار زیادی از پیام مواجه می شویم که تقریبا همگی در یک شکل هستند. برای اینکه پیام های شما به عنوان اسپم شناسایی نشوند و مخاطب میل به خواندن آنها را در دراز مدت داشته باشد سعی کنید از پیام های متنوع با متن های مختلف استفاده کنید و آنها را در دوره های زمانی طولانی تر انتشار دهید تا به عنوان اسپم شناسایی نشوند

- تعامل دو طرفه

در ادامه موضوع کسب اعتماد باید به تعامل دو طرفه نیز اشاره کرد. در تعامل دو طرفه علاوه بر اینکه برنامه و یا سایت برای شما نوتیفیکیشنی را می فرستد؛ مخاطب نیز به آن واکنش می دهد و تعاملی با آن انجام می دهد. البته تعامل دو طرفه در سیستم هایی شکل می گیرد که مخاطب در آنها حساب کاربری دارد و می توان راحت تر با او دوست و صمیمی شد و تعامل گرفتن از شخصی که هیچ اطلاعاتی از آن نداریم کاری دشوار و نسبتا نشدنی است.

یکی از روش های تعامل گرفتن همان مرحله تشویق به عمل است. این عمل می تواند از ثبت نام و ایجاد حساب کاربری تا مواردی همچون بازدید از سایت باشد و محدودیت خاصی ندارد البته همیشه سعی کنید در مرحله تشویق به عمل میانه روی داشته باشید تا مشتری احساس سو استفاده نکند.

- شخصی سازی

تمام بخش های معرفی شده و ویژگی هایی که بهتر است یک پوش نوتیفیکیشن مناسب داشته باشد همگی قسمتی از فرآیند شخصی سازی می باشند. شخصی سازی در نوتیفیکیشن ها به طور کلی به معنای طراحی متنی است که مختص یک شخص و با توجه به وضعیت او نوشته شده باشد.

داشتن یک سیستم شخصی سازی همچون تعامل دو طرفه نیازمند داشتن اطلاعات است و قطعا برای کسب و کار های نوپا و یا برنامه های بدون حساب خیلی کاربردی نیست. به همین دلیل می توان گفت اصلی ترین هدف این نوتیفیکیشن ها در کسب و کار های جدید یافتن مشتری و تقویت اعتماد در آنها است.

- دستگاه مورد استفاده

به عنوان آخرین ویژگی مهم یک پوش نوتیفیکیشن جذاب باید به دستگاه مورد استفاده مخاطب اشاره کرد. هر وسیله الکترونیکی ای که دارای بستر ارسال پیام و اعلان است با توجه به افرادی که از آن استفاده می کنند دارای ساختار مختلفی است و افراد در وسایل مختلف نرخ کلیک های متفاوتی به جا می گذارند. به عنوان مثال کاربران سیستم عامل آی او اس(IOS) به نسبت اندروید(Android) نرخ کلیک و باز کردن کمتری از پوش نوتیفیکیشن ها دارند و باید وسیله مورد استفاده کاربرمان را نیز در نظر بگیریم.

انواع نوتیفیکیشن ها

ویژگی های پوش نوتیفیکیشن با کیفیت

بسته به نوع دستگاه و ساختار نوتیفیکیشن، انواع آن را می توانیم به دسته بندی های زیر تقسیم بندی کنیم:

- وب در دسکتاپ

پوش نوتیفیکیشن های وب در دسکتاپ معمولا در بالای مرورگر ها نمایش داده می شوند و تنها سایت هایی پیام می دهند که در گذشته به آنها اجازه ارسال پیام داده اید به همین دلیل مخاطب دسکتاپ نسبتا مخاطب هدفمند تری برای تبلیغ است و می توان از جزئیات و اطلاعات بیشتری از او خبر داشت.

تعداد سایت هایی که افراد به آنها اجازه ارسال نوتیفیکیشن می دهند معمولا کم می باشد و بسیاری از افراد به کلی آنها را رد می کنند. این موضوع از زاویه ای بد می باشد چرا که کسب اعتماد سخت تر است اما از زاویه ای دیگر می توان این امید را داشت که هر کسی که نوتیفیکیشن های سایت ما را پذیرفته تا حد زیادی به ما اعتماد دارد و قطعا از مشتریان بالقوه است.

ارسال نوتیفیکیشن

- وب در موبایل

ساختار نوتیفیکیشن ها در وب موبایل نیز شباهت زیادی به دسکتاپ دارد با این تفاوت که رقیبان تبلیغاتی شما و میزان اسپم پیام ها در موبایل بسیار بیشتر است و احتمال خوانده شدن آن را کاهش می دهد. موضوع کسب اجازه برای ارسال نوتیفیکیشن برای این پلتفرم نیز صادق است و امنیت نسبتا بالایی دارد.

- اپلیکیشن های موبایل

اپلیکیشن ها و برنامه های جانبی دیگر و ساختار هایی همچون اس ام اس(SMS) به نسبت سایر پلتفرم ها از کسب اجازه و سخت گیری های کمتری برخوردار هستند و نقطه عطفی برای یافتن مشتریان جدید برای هر کسب و کار می باشند. از قدرت پوش نوتیفیکیشن ها در پیامک نیز غافل نمانیم چرا که می تواند به یکی از بزرگ ترین جامعه های آماری کشور دسترسی داشته باشد و بسیار ابزار قدرتمندی است.

- لوازم جانبی

برخی پوش نوتیفیکیشن ها در لوازم جانبی ای همچون تبلت، ساعت هوشمند و… می آیند که از اهمیت کمتری برای مشتریان برخور دارند و معمولا خوانده نمی شوند. البته به نوع استفاده هر فرد نیز بستگی دارد. به عنوان مثال اگر کسی بجای استفاده از موبایل بیشتر از تبلت استفاده کند؛ می توان آن را نیز پلتفرم مناسبی دانست.

کلام آخر

دنیای نوتیفیکیشن ها و اعلان ها همچون میدان جنگی می باشد که برای دیده شدن علاوه بر سرمایه نیازمند علم و مهارت زیادی است و قطعا با خواندن یک یا چند مقاله نسبتا کوتاه نمی توان دانشی کامل دست یافت و یادگیری کامل آن در اثر طی کردن دوره هایی طولانی بدست می آید. با این وجود در این مقاله سعی شد تا شما را با مفهوم کلی پوش نوتیفیکیشن و تفاوت های آن آشنا کنیم و برخی از ویژگی ها و انواع را معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *