کلید های موفقیت در دیجیتال مارکتینگ برای افزایش فروش

دلایل استفاده از دیجیتال مارکتینگ

با افزایش دسترسی افراد به اینترنت و حضور بیشتر آنها موارد زیادی در دنیا دستخوش تغییراتی شد. یکی از آنها صنعت بازاریابی و تبلیغات است که بعد از ظهور چشم گیر اینترنت و فضای مجازی بیشتر به سمت آنلاین شدن رفت و حوزه جدیدی را در بازاریابی به نام دیجیتال مارکتینگ ایجاد کرد. دیجیتال مارکتینگ به طوری کلی استفاده از تکنیک های مختلف برای افزایش فروش در فضای مجازی می باشد که امروزه تا حد زیادی جای تبلیغات سنتی و آفلاین را گرفته است.

یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ عدالت و برابری آن برای تمام کسب و کار ها است، از کسب و کار های محلی گرفته تا یک شرکت بزرگ چند ملیتی. چرا که هر دو به ابزار ها و فناوری های مشابهی دسترسی دارند و می توانند در راستای مسیر خود به صورت برابر و عادلانه رشد کنند. البته کسب و کار هایی که بیشتر برای این حوزه هزینه می کنند و سرمایه بیشتری دارند معمولا سریع تر محصولات خود را به مشتریان عرضه می کنند و راحت تر دیده می شوند اما همچنان فرصت پیشرفت برای دیگران وجود دارد.

از دیگر مزایای دیجیتال مارکتینگ امکان شخصی سازی آن برای مشتریان است که به کسب و کار شما اجازه می دهد اهمیت و ارزش بیشتری به هر یک از مشتریان خود بدهید و اعتماد آنها را جلب کنید. با این حال، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ های این حوزه، همگام شدن با عرصه همیشه در حال تغییر یعنی اینترنت است. چرا که هر روز پلتفرم‌ ها و فناوری‌ های جدیدی ظهور می کنند و هر کدام الگوریتم‌ های مخصوص خود را دارند. با وجود این چالش ها، دیجیتال مارکتینگ جزء ضروری هر کسب و کار موفقی است و نداشتن آن قطعا ضرر زیادی را وارد می کند.

فهرست مطلب

افزایش فروش با دیجیتال مارکتینگ

ارائه کوپن و تخفیف

یکی از راه های افرایش فروش در دیجیتال مارکتینگ ارائه کوپن و تخفیفات به مشتریان است. این موضوع باعث افزایش اعتماد و حس ارزشمندی مشتری می شود و به افزایش فروش کسب و کار شما نیز کمک می کند. همچنین بهتر است تخفیفات و پیشنهادات ویژه را در قالب یک اتفاق و یا دلیل مخصوصی به مشتریان بدهیم تا آنها احساس کنند این تخفیف دلیلی داشته و باید قدر آن را دانست. به عنوان مثال می توان تخفیفات ویژه را به عنوان اولین خرید، اعیاد و روز های مخصوص، تعداد خرید بالا و… ارائه داد. باید توجه داشت استفاده بیش از اندازه در این مورد می تواند بجای افزایش فروش، ضرر ده نیز واقع شود. استفاده از اینگونه تخفیفات تنها در دیجیتال مارکتینگ نیست و می توان از آن در تبلیغات و شرکت های سنتی نیز استفاده کرد.

جایزه دادن به مشتریان

در کنار تخفیفات و پیشنهادات ویژه ای که به مشتریان ارائه داده می شود، بهتر است از برخی جوایز و محصولات رایگان نیز بهره برد. چرا که انسان ها همیشه به صورت ذاتی علاقه زیادی به دریافت رایگان یک جنس دارند. می توان جایزه را به صورت قرعه کشی به افراد خاصی داد و یا آنها را در اندازه های کوچک تر به صورت همگانی در میان مشتریان پخش کرد.

برگزاری کمپین های فروش

همیشه در طول سال زمان های مخصوصی هستند که می توان از آنها برای افزایش فروش در دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد. به عنوان مثال عید نوروز در ایران یکی از بهترین فرصت ها برای برگزاری جشنواره های مختلف و ارائه تبلیغات آنلاین در هر کسب و کاری است. این جشنواره ها می توانند جنبه جذب افراد جدید از طریق معرفی اعضای قدیمی را نیز داشته باشند که به افزایش مخاطبین و اعتماد آنها به شما کمک می کند.

فروش متقابل(cross cell)

یکی دیگر از تکنیک های افزایش فروش در دیجیتال مارکتینگ استفاده از فروش متقابل است. در این تکنیک شما به مخاطب در کنار کالایی که خریده است و یا قصد خرید دارد محصول دیگری را پیشنهاد می کنید که به آن کالا مربوط می باشد و همراه با آن استفاده می شود. فرض کنید مشتری ای از شما یک تلفن همراه خریده است، در این موقعیت باید به او قاب آن گوشی را نیز پیشنهاد دهید. مشتریان همیشه علاقه دارند تمام خرید های خود را به صورت یکجا و همگانی انجام دهند به همین دلیل استفاده از تکنیک cross cell یا همان فروش متقابل به افزایش فروش بسیار کمک می کند.

بیش فروشی(up-sell)

بیش فروشی نیز از دیگر تکنیک ها است که باعث افزایش سود شما در هنگام فروش می شود. در این روش باید هنگامی که مشتری به دنبال کالایی است به او محصولی بهتر را پیشنهاد کنید تا علاوه بر احساس رضایت بیشتر از خرید خود، سود بیشتری نیز به دست شما برسد. البته باید توجه داشت که کالا پیشنهاد شده اختلاف کیفیت و قیمت بیش از اندازه ای نداشته باشد تا مشتری توان خرید خود را از دست ندهد. به عنوان مثال زمانی که مشتری به دنبال خرید گوشی ای در حدود قیمت ده میلیون تومان است باید گوشی ای در حدود دوازده میلیون تومان به او پیشنهاد کنیم تا از توان کاربر خارج نباشد. همچنین لازم به ذکر است این روش بیش از 20 برابر بیشتر از روش فروش متقابل تاثیر می گذارد.

بیش فروشی

پیشنهادات

در دیجیتال مارکتینگ باید همیشه در کنار خدمتی که مخاطب به دنبالش است پیشنهادات مختلف و متعددی را بدهیم تا او را به خرید بیشتر ترغیب کند. به یاد داشته باشید که سایت فروش شما مانند یک فروشگاه زنجیره ای بزرگ برای مخاطبان است که هر شخص وقتی جلوتر می رود با کالا هایی روبرو می شود که شاید به آنها نیازی نداشته باشد اما در اثر تبلیغ و پیشنهادی که به او شده به سراغ خریدش می رود.

شخصی سازی و ارزشمند کردن مشتریان

اصلی ترین تاثیر گذاری دیجیتال مارکتینگ بر روی مشتریان هدفمند بودن تبلیغات و شخصی سازی فضای آن برای هر کاربر است. زمانی که از این سرویس استفاده می کنید می توانید به هر مخاطب به صورت جداگانه بپردازید و نیاز های او را رفع کنید. این شخصی سازی و تبلیغات هدفمند برای هر مشتری، باعث می شود هنگامی که قصد خرید از کسب و کار شما را دارند احساس ارزشمند بودن کنند و خود را در جایگاه بالایی ببینند. در تبلیغات دیجیتال مارکتینگ هر فرد به صورت شخصی مورد هدف قرار می گیرد و تمرکز کلی از بین نمی رود. این موضوع در زمان استفاده از تبلیغات آفلاین(حضوری) ممکن نیست و قطعا رسیدگی به هر مشتری تمرکز و کیفیت کار شما را پایین می آورد. با افزایش اعتماد مشتریان، مطمئنا افراد زیادی را به کسب و کار شما دعوت می کنند و همچنین می توانید ورود مخاطبین جدید را انتظار داشته باشید.

تعامل مستقیم با مخاطب

در راستای افزایش شخصی سازی و ارزشمند تر کردن مشتریان می توان از تعامل مستقیم استفاده کرد تا کاربر در کنار تبلیغات و فعالیت های فضای مجازی احساس واقعیت و اعتماد را در کسب و کارتان حس کند. این تعامل مستقیم شامل برقراری ارتباط از طریق پشتیبانی، شعبه های حضوری و… می شود. پشتیبانی در هر کسب و کاری نماینده آن است و طرز برخورد پشتیبانان تاثیر بسیاری در میزان فروش دارد. به همین دلیل باید در انتخاب پشتیبان توجه زیادی داشت و از سیستم امتیاز دهی بهره برد. برخورد نا مناسب یک پشتیبانی می تواند حضور آن کاربر و افراد نزدیک به او را تا همیشه از شرکت شما از بین ببرد.

تبلیغات بصری گسترده و زیبا

یکی از اصلی ترین وظایف هر برنامه ای در دیجیتال مارکتینگ استفاده از تبلیغات گسترده بصری در شبکات اجتماعی و فضای مجازی است. خیلی اوقات این موضوع با همکاری گروهی دیگر صورت می گیرد. به عنوان مثال یک شرکت به گروه انیمیشن سازی دیگری پول می دهد تا محتوایی برای تبلیغ محصول خود تولید کنند. حضور پر شور در شبکات اجتماعی و شرکت در انواع مختلف و جدید آنها از اصول اصلی می باشد و کم کاری در آن قطعا کاهش فروش را به دنبال خود دارد.

دیجیتال مارکتینگ

افزایش آرامش خاطر مشتریان

همیشه مشتریان برای خرید آنلاین و فعالیت های غیر حضوری از کسب و کار ها ترسی دارند که در دفعات اول به شدت محسوس است. در دیجیتال مارکتینگ باید این استرس و ترس را کاهش داد و فضا را برای مخاطب آرام کرد تا مشتری با آرامش خاطر بیشتری به فعالیت و یا خرید خود بپردازد. تضمین بازگشت پول، طراحی فضای خرید آرامش بخش، پشتیبانی آنلاین و… از جمله کار هایی است که می توان به وسیله آنها آرامش خاطر مشتریان را افزایش داد.

نظرسنجی با مشتریان

از دیگر کار هایی که باید در دیجیتال مارکتینگ انجام داد نظر خواهی و تشویق به مشارکت مشتریان می باشد که علاوه بر افزایش فروش باعث کامل تر شدن اطلاعات هر محصول در سایت نیز می شود. این نظر خواهی می تواند در قابل امتیاز دهی(انتخاب میان یک تا پنج) و یا نوشتن نظر(کامنت) نیز باشد. هر چه دیجیتال مارکتینگ در این مورد و تشویق مشتریان به ارسال نظر بیشتر باشد میزان اعتماد مخاطبین جدید به خرید بیشتر می شود. چرا که آنها از روی اعتماد به مشتریان قبلی با اطمینان خاطر بیشتری خرید می کنند.

تبلیغات آنلاین

نمایش نشان ها

در حوزه دیجیتال مارکتینگ نماد و نشان های مختلفی وجود دارد که حتی برخی از آنان دولتی هستند و گرفتن شان نیازمند ملزوماتی است. داشتن این دست از نماد ها به افزایش اطمینان خاطر مشتریان و میزان فروش کمک بسیاری می کند. در کشور ما نشان های اعتماد تحت عنوان اینماد هستند و به کاربران این تضمین را می دهد که این کسب و کار مسیری ایمن را طی کرده و قصد آسیب رساندن به مخاطبان خود را ندارد.

اینماد

تولید محتوا توسط مشتریان

از دیگر تبلیغاتی که حضور آن کاملا در دیجیتال مارکتینگ موثر است تشویق مشتریان به تولید محتوا می باشد. زمانی که خود مشتریان شروع به تولید محتوا برای کسب و کار شما کنند افراد بیشتری جلب می شوند و میزان فروش شما افزایش می یابد. این تولید محتوا می تواند در قالب عکس از رضایت مشتری نیز باشد که به رشد هر کسب و کاری کمک بسزایی می کند.

ارسال پیام

برخی مشتریان بعد از خرید تا مدت زیادی شرکت را فراموش می کنند، برای جلوگیری از این موضوع بهتر است برخی از تبلیغات آنلاین خود را به صورت ارسال پیام به هر مخاطب انجام داد تا آنان کسب و کار شما را فراموش نکنند و برای خرید مجدد اقدام کنند. این ارسال پیام از راه های مختلفی از جمله ایمیل، شماره همراه، شبکات اجتماعی و… صورت می گیرد.

حمایت از جریان های موثر

متاسفانه هر ساله اتفاقات و حوادث مختلفی در کشور از جمله سیل، زلزله و… رخ می دهد که اکثرا حوادث طبیعی هستند. در این مواقع بهتر است شرکت حمایت های خود را به صورت رایگان در مناطق دچار حادثه انجام دهد که علاوه بر کمک به هم وطن باعث تبلیغات محصول خود نیز می شود. در بخش دیجیتال مارکتینگ این موضوع باید با تبلیغات مناسب کار را بی ریا و زیبا جلوه داد تا برداشت اشتباهی از آن نشود.

استفاده از افراد مورد اعتماد

در تبلیغات آنلاین کسب اعتماد در اولویت های اول قرار دارد که رسیدن به آن نیازمند کمک گرفتن از برخی افراد معتبر و مورد اعتماد می باشد. به عنوان مثال انتشار تبلیغ در صفحات اجتماعی اشخاص معروف بسیار موثر تر از زمانی است که آنها به صورت آزاد انتشار داده می شوند. با وجود اینکه افراد مورد اعتماد و معروف از شما در قبال این تبلیغات پول دریافت می کنند اما ارزش خود را دارد اگر کار تان با کیفیت باشد.

استفاده از مشتریان در جریان فروش

مشتریان معتمد می توانند در امور دیجیتال مارکتینگ به شما کمک نیز بکنند. شما نیز می توانید در قبال کار آنها پیشنهادات و یا تخفیفات ویژه ای بدهید که سود دو طرفه محسوب می شود. البته بهتر است قبل از آن توانایی ها و نمونه کار هایشان را بسنجید و سپس تصمیم بگیرید تا کیفیت کار ریزش نکند.

سخن آخر

هر کسب و کاری برای ادامه حیات خود در این بازار پر رقابت نیازمند افزایش توانایی های خود در حوزه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین است تا از دیگر رقیبان عقب نماند و بتواند محصول خود را در کنار هزاران هزار مطلب موجود در فضای مجازی به دیگران معرفی کند. پس چه بهتر که قبل از راه اندازی هر کسب و کاری به موضوع دیجیتال مارکتینگ آن فکر کنیم و سپس کار خود را ادامه بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *