گوگل دیتا استودیو چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

گوگل دیتا استودیو چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

بدون شک یکی از مهم ترین و اصلی ترین اقدامات برای پیشرفت در دنیای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی، تجزیه و تحلیل اطلاعات است. با داشتن یک تجزیه و تحلیل دقیق و بی نقص از اطلاعات دیجیتال و غیر دیجیتال شرکت، مدیران و سرپرستان می توانند به سریع ترین و دقیق ترین روش ممکنه تحلیل ها را بررسی کرده و سپس اقدام به تصمیم گیری کنند. حال مشکل اصلی اینجاست که جمع آوری این اطلاعات و دسته بندی آن ها به صورت واضح امری بسیار دشوار است و در صورت جمع آوری و تحلیل دستی، ممکن است ماه ها و یا سال ها به طول بیانجامد!

اینجاست که ابزار گوگل دیتا استودیو به کمک ما می آید! این برنامه نه تنها در تجزیه و تحلیل اطلاعات بی نظیر است، بلکه می تواند این اطلاعات تجزیه شده را در سریع ترین زمان ممکنه به صورت بصری نیز به نمایش بگذارد!

اگر شما نیز قصد دارید تا به کسب و کار خود سرعت دهید و دقت تجزیه و تحلیل دنیای مارکتینگ خود را افزایش دهید، در این مقاله کامل و مفصل، قصد داریم تا با بررسی همه چیز در مورد گوگل دیتا استودیو و چگونگی استفاده از آن، شما را راهنمایی کنیم. در ادامه با هلپ مارکتینگ همراه باشید.

فهرست مطلب

دشبورد گوگل دیتا استدیو

گوگل دیتا استودیو چیست؟

به طور کلی، گوگل دیتا استودیو یک ابزار گزارش دهی و تجسم داده رایگان است که برای اولین بار در اکتبر 2018 به دنیا عرضه شد. این ابزار بخشی از مجموعه ابزارهای Google Marketing Platform است که وظیفه آن ارائه منابع و ابزارهایی برای کمک به بازاریابی شرکت های کوچک و بزرگ است.

با استفاده از Data Studio، کاربران کسب وکارهای کوچک و بزرگ می توانند به راحتی داده های مربوط به کسب و کار خود را از چندین منبع استخراج کرده و سپس آن ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. در نهایت نیز، بعد از انجام این تحلیل ها، کاربران می توانند گزارش های حاصل از تحلیل را به صورت جدول و یا هر گونه حالت بصری دیگری به نمایش بگزارند تا تصمیم گیری در مورد این تحلیل ها به ساده ترین حالت خودش تبدیل شود. همچنین، به دلیل سهولت استفاده، راحتی و ارائه قابلیت های سفارشی سازی جلوه های بصری، این ابزار به یک ابزار ضروری برای تقریبا تمامی شرکت ها تبدیل شده است

گوگل دیتا

ویژگی های گوگل دیتا استودیو

گوگل دیتا استودیو طیف گسترده ای از ویژگی ها را ارائه می دهد که در اینجا به برخی از مهم ترین و اصلی ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • ادغام داده ها

 گوگل دیتا استودیو دارای قابلیت ادغام اطلاعاتی بسیار بالا و متنوعی داشته و به کاربران این امکان را می دهد تا داده های مربوط به هر بخشی از کسب و کار خود را از چندین پلتفرم مختلف جمع آوری کرده و گزارش های جامع و کاملی ایجاد کنند.

  • رابط کاربری ساده

 رابط کاربر پسند و بسیار ساده این ابزار به کاربران این امکان را می دهد که به راحتی فیلدهای داده، نمودارها و جدول ها را جابجا کرده و شخصی سازی کنند. با وجود رابط کاربری بسیار ساده گوگل استودیو، دیگر نیازی به استخدام نیروی متخصص برای جمع آوری اطلاعات نیست.

  • داشبوردهای تعاملی

 با کمک گوگل دیتا استودیو، می توانید داشبوردهای پویا و فعالی ایجاد کنید که به کاربران اجازه می دهد به راحتی داده ها را کاوش کرده و با آنها تعامل دو سویه داشته باشند. این امر درک کاربران نسبت به داده های ارائه شده را افزایش می دهد و تصمیم گیری بهتر را امکان پذیر می کند.

  • قابلیت استفاده همزمان

 یکی دیگر از قابلیت های جالب گوگل دیتا استودیو، قابلیت استفاده همزمان کاربران یک تیم از ان است. این قابلیت به چندین کاربر یک اکانت امکان می دهد به طور همزمان روی یک گزارش کار کنند و در آن تغییراتی ایجاد کنند، درست مانند گوگل شیت.

  • گزینه های سفارشی سازی

از رنگ ها و فونت ها گرفته تا طرح بندی و طراحی، گوگل دیتا استودیو گزینه های سفارشی سازی گسترده ای را ارائه می دهد که به کاربران امکان می دهد گزارش هایی ایجاد کنند که با هویت و سبک برند آنها همسو باشد.

مزایای گوگل دیتا استودیو برای مشاغل

  • گوگل دیتا استودیو مزایای متعدد و متنوعی را برای کسب و کارهای مختلف ارائه می دهد که اگر بخواهیم در مورد همه آن ها اینجا صحبت کنیم، حداقل به هزاران صفحه مطلب دیگر نیز نیاز خواهیم داشت. در اینجا به بررسی چند مورد از مهم ترین این مزیت ها می پردازیم:

    1. افزایش تمرکز اطلاعات

     با استفاده از گوگل دیتا استودیو، کسب وکارها می توانند داده ها را از منابع مختلف دریافت کرده، ولی در انتها نتیجه همه آن ها را به صورت یک داده واحد دریافت کنند که این امر باعث افزایش تمرکز اطلاعات در سازمان می شود.

    1. تجسم داده

     ماهیت بصری گوگل دیتا استودیو به کسب و کارها اجازه می دهد تا بتوانند داده های پیچیده را به شیوه ای ساده و جذاب به افراد و مدیران ارشد ارائه دهند. این امر درک و تفسیر اطلاعات را برای سرمایه داران، مدیران، و دیگر ذینفعان آسان تر می کند.

    1. جلو زدن از رقبا

     به دلیل داشتن اتصال مستقیم به منابع داده، اطلاعات موجود در دست دیتا استودیو کاملا به روز بوده و این امر باعث می شود تا تصمیم گیرندگان بتوانند در سریع ترین زمان ممکنه تصمیم گرفته و در دنیای رقابت از همه جلوتر باشند.

    1. مقرون به صرفه

    به عنوان یک ابزار رایگان، دیتا استودیو گوگل راه حلی بسیار مقرون به صرفه برای تجسم داده ها و گزارش دهی بوده که برای استفاده از آن صرفا به یک اکانت نیاز خواهید داشت.

گوگل دیتا استدیو ابزار

چگونه از لوکر استودیو استفاده کنیم؟

برای استفاده از گوگل دیتا استودیو، کافیست تا مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اتصال منابع داده

 برای شروع استفاده از گوگل دیتا استودیو، باید ابتدا منابع داده مورد هدف خود را متصل کنید. منابع داده می توانند صفحات وب سایت، Google Analytics، Google Ads، BigQuery و بسیاری از اطلاعات دیگر باشند. پس از اتصال، می توانید مستقیماً در Data Studio به داده های خود دسترسی پیدا کرده و آن ها را تجزیه و تحلیل کنید.

  1. ساخت گزارش و داشبورد مدیریتی

اکنون که منابع داده خود را به هم وصل کرده اید، زمان شروع ساخت گزارش ها و داشبورد است. گزارش ها صفحات جداگانه ای هستند که هر کدام از آن ها حاوی یک سری تحلیل ها و جلوه های بصری جداگانه هستند. این در حالی است که داشبوردها همان مجموعه ای از چندین گزارش هستند که به صورت جامع در صفحه اول استودیو شما قرار دارند برای ایجاد یک گزارش یا داشبورد، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی دکمه “ایجاد” در صفحه اصلی Data Studio کلیک کنید.
  • از میان گزینه ها، «گزارش» یا «داشبورد» را انتخاب کنید.
  • یک یا چند منبع داده برای گزارش یا داشبورد خود انتخاب کنید.
  • اجزای مختلف مانند نمودارها، جداول و کارت امتیازی را روی بوم بکشید و رها کنید.
  • با انتخاب فیلترها و اعمال گزینه های قالب بندی، اجزا را سفارشی کنید.
  • اجزا را مرتب کنید تا یک طرح بصری جذاب ایجاد کنید.
  1. اشتراک گذاری و همکاری

یکی از مزایای کلیدی گوگل دیتا استودیو ویژگی های اشتراک گذاری آن است. شما به راحتی می توانید گزارش ها و داشبورد خود را با هم تیمی ها، مشتریان یا سهامداران کسب و کار خود به اشتراک بگذارید و بنا به خواسته خود، به آن ها اجازه دهید داده ها را مشاهده کرده و یا با آنها تعامل داشته باشند.

ویژگی های پیشرفته استودیو

علاوه بر موارد اشاره شده، گوگل دیتا استودیو چندین ویژگی پیشرفته دیگری را نیز ارائه می دهد که می تواند به شما در ایجاد گزارش های پیچیده تر و دقیق تر کمک کند. در اینجا برخی از ویژگی های پیشرفته گوگل دیتا استودیو آورده شده است:

  1. سفارشی سازی منابع داده

سفارشی سازی منابع داده به شما امکان می دهند به منابع داده ای متصل شوید که به طور بومی توسط گوگل دیتا استودیو پشتیبانی نمی شوند. این رابط ها توسط توسعه دهندگان شخص ثالث و برنامه نویسان بسیار حرفه ای ایجاد شده اند و می توانند برای اتصال به طیف وسیعی از منابع داده استفاده شوند.

  1. ایجاد جلوه های بصری سفارشی

 گوگل دیتا استودیو به شما امکان می دهد با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت، جلوه های بصری و جدول های سفارشی شده ای ایجاد کنید. این ویژگی به شما انعطاف پذیری بسیار بالایی می دهد تا نتیجه تحلیل های خود را به هر شکلی که علاقه دارید تبدیل کنید!

  1. قابلیت Embedding

 با استفاده از این قابلیت می توانید گزارش های گوگل دیتا استودیو را در سایر وب سایت ها یا برنامه ها جاسازی کنید. این ویژگی به شما امکان می دهد گزارش های خود را با مخاطبان بیشتری به اشتراک بگذارید و آنها را در دسترس همه افراد قرار دهید.

  1. فیلترها

 فیلترها به شما امکان می دهند تا داده هایی که در گزارش و جداول شما نمایش داده می شود را کنترل کنید. می توانید از فیلترها برای حذف یا اضافه کردن نقاط داده خاص یا محدود کردن داده ها به یک محدوده تاریخ خاص نیز استفاده کنید.

اینها تنها تعدادی از ویژگی های پیشرفته گوگل دیتا استودیو هستند. با این ویژگی ها، می توانید گزارش های پیچیده تر و دقیق تری ایجاد کنید که اطلاعات عمیق تری در مورد داده های شما ارائه می کند

نتیجه گیری

در این مقاله کامل و مفصل، سعی کردیم تا با بررسی همه چیز در مورد ابزار بی نظیر گوگل دیتا استودیو، شما را در داشتن یک کسب و کار دقیق و حرفه ای بیشتر راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *